Fashion e-tailers: u bent gewaarschuwd

ACM onderzoekt terugbetalingsklachten in de modebranche. Hopelijk leidt dat niet tot nóg hogere retourpercentages.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De modebranche heeft bij uitstek last van ‘returnaholics&;. 

Hoe vervelend voor de online fashionshop ook, een consument heeft het recht om online gekochte producten te retourneren.

Sterker nog, toezichthouder ACM heeft aangekondigd binnen de modebranche juist strenger te gaan controleren op terugbetaling na annulering.

Inherent

Het is natuurlijk inherent aan het product: kleding moet nu eenmaal goed zitten en moet daarom eerst thuis worden gepast.

Daartoe worden vaak verschillende kledingstukken in vele maten in één keer besteld. Alles wat niet bevalt of niet goed past, wordt vervolgens geretourneerd. Tot wel 35 procent, hoewel dat nog een voorzichtige schatting van het retourpercentage lijkt.

Aangescherpte regels

Op grond van Europese regels, die in juni vorig jaar zijn aangescherpt, heeft een consument recht op een bedenktijd van 14 dagen nadat hij het product heeft ontvangen.

De webwinkelier dient vervolgens binnen 14 dagen het aankoopbedrag (inclusief bezorg- en administratiekosten) terug te betalen. De bezorgkosten voor het retourneren van de kleding zijn voor de consument, tenzij daarover vooraf niet is geïnformeerd.

Veel problemen

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat er veel problemen zijn bij terugbetaling door webwinkels.

ACM heeft daarom eind vorig jaar consumenten opgeroepen klachten te melden en zal vervolgens hoogstwaarschijnlijk overgaan tot handhavend onderzoek (dat in de praktijk veelal resulteert in het opleggen van hoge boetes).

Reden te meer om goed naar de inrichting van de online shop te kijken. Het is te hopen voor de modebranche dat het terugdringen van klachten over terugbetaling niet leidt tot nóg hogere retourpercentages.

Advertentie
advertisement
Advertentie