Goede doelen worden te groot

Nederland heeft een paar grote merken. Sommige daarvan zijn goede doelen. WNF en War Child zijn sterkere merken dan menig A-merk in de supermarkt. De keerzijde van de onstuimige groei van de marketing van het goede doel wordt zichtbaar. Ik pleit voor een herbezinning.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een paar dagen geleden verbaasde ik me over op Het Jeugdjournaal over kinderen van vluchtelingen uit Syrië die in Libanon naar school gaan maar helaas (nog) geen Frans beheersen, en gelukkig door War Child worden opgevangen voor bijles in de Franse taal. Lekker belangrijk, dacht ik, maar je kunt ook denken dat ze het wereldnieuws slim naar proporties van de leefwereld van kinderen hebben gebracht. Maar toen hoorde ik een dag later hetzelfde onderwerp worden bij de NOS op Radio1. Weer War Child in de picture met dezelfde ter plaatse.

Op de NOS-website vond ik terug èn zag dat War Child een maand eerder, en ook bijna precies een maand daar weer voor (zie ), óók al belicht werd door de NOS in relatie tot het lot van Syrische kinderen als slachtoffer van oorlogsgeweld. Voor mij heeft het alle schijn dat NOS betaald wordt door War Child om die items te (kunnen) maken; kennelijk in een deal van één keer per maand.

Misschien mag dit allemaal van de mediawet, maar ik vind het evengoed hoogst merkwaardig. Ik ben natuurlijk niet tegen War Child, maar wel tegen manipulatie van het nieuws t.b.v. (een paar) NGO's die toevallig wel het geld hebben zich in de publiciteit te werken.

Ook ‘Save the Children’, een directe concurrent van War Child, kwam deze week in het nieuws met een tranentrekkend verhaal over Syrische kinderen. Ze haalden de en andere media naar aanleiding van een ‘rapport’ dat ze uitbrachten over de verschrikkingen al daar. is niet bepaald wetenschappelijk en vormgegeven als betreft het een glossy. Blijkbaar werkt dat, ook al zijn er veel kosten mee gemoeid.
Maar die kosten zijn het waard vindt men: bij een beetje wervingscampagne betaalt de donateur de eerste 2 jaar de marketeers, maar daarna gaan de opbrengsten naar het goede doel, 'Save the Children' zelf…

Deze recente voorvallen illustreren voor mij hoe de marketing van goede doelen door schiet. Er zijn veel meer voorbeelden, zoals Pink Ribbon, . Het kost niet alleen veel geld, het houdt ook tegen dat geefgeld naar de beste goede doelen gaat.

Door de hoge marketingbudgetten is te hoog geworden. De goededoelenmarkt wordt door maar paar partijen beheerst. NGO's als WarChild, CliniClowns, KWF, PinkRibbon, WNF, e.d. geven zo veel geld uit aan reclame (al dan niet gekregen van bedrijven die er goede sier mee maken) dat kleinere partijen geen kans maken zich op hun onderwerp ook in beeld te brengen. Is dat erg? Ja, alleen al omdat die grote bekende goededoelenmerken zeker niet allemaal even goed zijn. Kijkt u maar eens naar van Nederland, ziet u daar een groot merk tussen staan? Nee, dus.

Ik hoop dat ik hierboven onzin praat, en laat me graag verassen door een andere kijk hieronder in de reacties. Zo niet, dan ben ik voor een debat over de grenzen van hoe groot goededoelenmerken moeten zijn.

Want, samenvattend: de huidige situatie leidt niet tot wenselijke uitkomsten, omdat:
- Het meeste geefgeld niet naar de beste goede doelen gaat, maar naar de partijen die het meeste marketinggeld uitgeven;
- Waardoor een groot stuk van het geefgeld niet terecht komt bij de doelen, maar bij marketeers (in brede zin);
- Marketinggelden o.a. besteed worden aan manipulaties van journalistiek nieuws.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie