Google AdWords trend: Universal Ads

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Google AdWords advertenties bestaan al jaren uit een kop, een tweetal tekstregels en een zichtbare url. In de loop der jaren is hier weinig aan veranderd. Google introduceert echter in snel tempo nieuwe geavanceerde advertentiemogelijkheden. Dit werd duidelijk tijdens '">Think With Google', een meetup tussen bureaus en Google, vorige week in Dublin.

Na Universal Search nu ook Universal Ads
De organische – niet betaalde – zoekresultaten van Google hebben de laatste jaren al een metamorfose doorgemaakt. De organische resultaten bestaan al lang niet meer alleen uit tekstlinks naar websites, maar bevatten ook verwijzingen naar video’s, foto’s, Google maps, nieuwsblogs en tegenwoordig ook Twitter berichten. Deze samenvoeging van zoekresultaten wordt aangeduid als blended search of .

De Google AdWords advertenties staat een soortgelijke ontwikkeling te wachten. Google noemt het nieuwe type advertenties universal ads. De V.S. loopt voorop qua introductie van de nieuwe features. De introductie in Europa zal grotendeels in 2011 plaatsvinden. Hieronder vier belangrijke veranderingen op een rij:

1. Sitelinks in AdWords

Deels zijn universal ads al zichtbaar in Google.nl. Net als binnen de organische zoekresultaten kunnen sitelinks opgenomen worden bij een advertentie. Hierdoor is het mogelijk om bij één advertentie meerdere links op te nemen naar een website.

Screenshot van AdWord Sitelinks: ook al in Nederland geïntroduceerd

2. Producten tonen in AdWords Ad

Een andere nieuwe toepassing is het opnemen van meerdere producten direct bij een advertentie. Die producten kunnen vanuit de advertentie worden opengeklikt met daarbij een foto per product, de prijs en een deeplink.

Voorbeeld van product extensions in AdWords (in de V.S. al actief)

Zo kunnen bij een generieke zoekopdracht, bijvoorbeeld een zoekopdracht naar een fotocamera, meteen meerdere concrete camera’s aangeboden worden. Deze toepassing zal volgend jaar in Nederland gebruikt kunnen gaan worden. In de V.S. zijn de zogenaamde ' al enige tijd optioneel in AdWords..

3. Campagnes o.b.v. productfeeds

Een andere optie die Google steeds verder uitwerkt, is het compleet ontsluiten van productfeeds. De productfeed met daarin alle producten van een adverteerder, wordt door Google omgezet in een campagne waarbij Google zelf de biedingen, teksten, productfoto’s en relevante zoektermen bepaald. Afrekenen doe je vervolgens als adverteerder op basis van aantallen verkopen (Cost Per Action ofwel CPA).

4. En meer…

Andere integraties binnen Google AdWords advertenties die er aan komen zijn ratings, maps en video. Met name de video integratie is nog experimenteel.

Al met al verandert de wijze van adverteren met drastisch. Per branche biedt dit andere kansen. Zo is een Google Maps integratie interessant voor horeca gelegenheden. Denk aan het targetten van consumenten die zoeken naar de dichtstbijzijnde pizza keten. Video integratie is interessant om trailers van nieuwe films te tonen. Actief beheer van campagnes en het testen van verschillende opties is cruciaal om de mogelijkheden te achterhalen en optimaal toe te passen.

Bron afbeelding 2:

Dit artikel is geschreven door mijn collega Mark van Werven, CEO bij .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie