Hoe The Gasoline Brothers als ‘web 2.0 bandje’ fans bereiken én beraken

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Als ik mensen uit m’n omgeving vraag naar ‘’ krijg ik gefronste wenkbrauwen. Als ik de door het wielerpeloton via twitter gehypte zomerhit noem, ontwaart er al wat meer herkenning. Toch zou ik ze als eerste nomineren als er een ‘The Next Web Band’ verkiezing zou worden georganiseerd. Waarom? Omdat deze Utrechtse indieband zich op een unieke wijze als ‘web 2.0 bandje’ manifesteert. Muziek wordt gratis weggegeven, de band en er lustig op los, de cd-releaseparty wordt als webcast live uitgezonden, optreden doen ze alleen nog ‘on demand’ en binnenkort hebben ze een eigen en computergame.

Gratis en voor niets
The Gasoline Brothers brachten in 2006 hun eerste album uit. ‘Hm!’ werd goed ontvangen door liefhebbers van alternatieve pop, kreeg lovende recensies in landelijke (dag)bladen, de band speelde verschrikkelijk veel live, maar toch bleef de verkoop via de reguliere kanalen erg beperkt. “Dan is de stap naar gratis weggeven heel klein,” aldus drummer Léon Geuyen. “Elke band wil dat zoveel mogelijk mensen hun muziek horen. Iedere muzikant die anders beweert, liegt. Gratis weggeven opent deuren die normaal gesloten blijven. Een band weet zeker dat een plaat bij veel meer mensen terechtkomt als hij gratis is dan wanneer hij alleen te koop is of betaald te downloaden is.”

Het nieuwe album kan dan ook sinds gisteren gratis beluisterd worden via en opmerkelijk genoeg tevens gratis als torrent gedownload worden via ‘piratensite’ . Binnen één dag is de teller daar al het aantal van 10.000 downloads gepasseerd! Niet onaardig dacht ik zo. Fans ontvingen het album daarbij één week voor de verschijningsdatum al digitaal in hun mailbox.

Cd-promotie nieuwe stijl
Je opereert dus onder een klein platenlabel en geeft je muziek gratis weg, hoe bouw je dan je bereik uit in de hoop via live concerten alsnog geld te verdienen? Je kunt dan volstaan met een en een Hyves-pagina, maar de Gasoline Brothers wilde meer en besloten voor hun tweede album ‘Tsk!’ helemaal los te gaan met web 2.0. Léon: “Een plaat uitbrengen en afwachten of ie wat doet, dat kan echt niet meer. De mogelijkheden van internet zijn gigantisch. Daarom nemen wij zelf het heft in handen om onze nieuwe cd te promoten.”

Foto: Jelmer de Haas

Dat begint met een cd-releaseparty op 10 oktober die niet alleen in te Utrecht zal plaatsvinden maar ook live op internet. Via de Nederlandse muziekwebsite van de VPRO zal een ‘webcast’ uitgezonden worden waar bovendien een twitter-backchannel aan gekoppeld is. Alle berichtjes en foto’s die als hastag bevatten zullen in de worden getoond. Maar daar blijft het niet bij. Na de release gaan The Gasoline Brothers optredens boeken op basis van het ‘Performing-on-Demand’-principe. Fans kunnen via de website aangeven in welke stad ze de band willen zien optreden. Voldoende in een bepaalde stad versterkt de onderhandelingspositie met concertzalen. Met het beperken van het aantal optredens probeert de band anderzijds schaarste, en dus waarde te creëren.

iPhone app en computergame
The Gasoline Brothers willen ook graag tot in de broekzak van hun fans doordringen. Een eigen gaat hier voor zorgen. De ‘app’ bevat niet alleen de muziek van debuutalbum ‘Hm!’ en nieuwe cd ‘Tsk!’, maar ook uitgebreide info en verwijzingen naar nieuwe gratis downloads van de band. De app is vanaf 10 oktober gratis verkrijgbaar. Als kers op de taart wordt er in de derde week van oktober ook nog een uitgebracht. “Veel mensen nemen nieuwe muziek tegenwoordig vooral achter hun computer tot zich. Waarom dan niet terwijl je een game speelt?” Bereikt de speler een nieuw level, dan krijgt hij nieuwe Gasoline Brothers-liedjes te horen.

Hoe word je een ‘web 2.0 bandje’?
Klinkt natuurlijk allemaal heel vooruitstrevend, maar waar begin je als band? De belangrijkste opgave voor Léon was het op zoek gaan naar het juiste kanaal voor zijn publiek. De doelgroep van The Gasoline Brothers bleek in ieder geval niet echt op Hyves te zitten. , , een en vooral bleken voor de band wel de juiste instrumenten om muziek van oor tot oor te verspreiden. Léon: “Je moet wel affiniteit hebben met deze manier van muziek promoten. Iemand die tegen zijn zin over zijn bandje zit te twitteren in zin- en doelloos. Je moet ook een innerlijke zendingsdrang hebben: 'ik wil dat iedereen mijn geweldige bandje hoort.’ Da's een gevoel dat ik heel sterk in me heb.” Natuurlijk had de band geluk met de en het nummer voor wielrenner Koos Moerenhout dat al snel tot werd gedoopt.

Als ik Léon verder vraag naar tips voor wannabe 2.0 bandjes krijg ik een antwoord waarvan ik als marketeer ga glimlachen. Volgens hem zijn de ideeën niet zonder meer voor elk bandje bruikbaar. “Feit is wel dat internet anno 2009 geweldig gereedschap biedt om het word of mouth-effect een handje te helpen, te vergroten en te versnellen.” Met hun eigen marketing zit het wel goed bij de jongens, dat is duidelijk.

Wat kost dat nou?
Goed, dan de investeringen. Accounts op Last.fm, Twitter en Facebook zijn gratis, kosten voornamelijk tijd, maar een iPhone app of computergame zijn dat natuurlijk niet. Hoe heeft de band die- zonder nog een concert gespeeld te hebben- bekostigd? Met een combinatie van een eigen netwerk, ruilhandel en internet bleek veel mogelijk. De computergame werd gratis ontwikkeld door , in ruil voor een liedje van de band voor een ander game. De hosting van de live webcast kwam via een verzoek op twitter, bekenden gaan filmen en het twitter backchannel bleek een gratis applicatie die op internet werd gevonden. De iPhone app is gebouwd door iemand die Léon ook weer via Twitter vond en die de app heeft ontwikkeld met het idee deze later ook in te kunnen zetten voor andere bandjes. Met alle partijen is overigens de afspraak gemaakt, mocht de band echt geld gaan verdienen dat er dan ook echt voor de diensten betaald gaat worden. Maar sympathie, goodwill en een eigenwijze sound blijkt vooralsnog voldoende.

Als laatste vraag ik Léon om zijn band in maximaal 140 tekens te omschrijven, om de ‘onbekend maakt onbeminden’ onder de lezers wellicht nog te verleiden tot het beluisteren en gratis downloaden van de muziek. Onderstaande tweet kreeg ik van hem via Twitter terug.

Graag sluit ik mijn verhaal af met een van de op de Mininova downloadsite die voor mij treffend weergeeft waarom The Gasoline Brothers ook interessant zijn om in de gaten houden als je niets met hun muziek hebt. There it goes. Hm! Tsk!

“If I am guessing correctly, the up loader is either a band member or has something to do with them directly. If that is the case, I applaud you for getting your music out this way. It is irrelevant if I like your music or not, what is relevant is getting your name and sound out there anyway you can and letting your potential audience find you so they can spread the word.” (comment by ‘Axejax’)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie