LinkedIn, Facebook en Whatsapp steeds vaker ingezet voor interne communicatie

Tweejaarlijks onderzoek naar sociale media en IC

Steeds meer organisaties zetten ook externe sociale media in voor interne communicatie. Een derde van de organisaties gebruikt naast een platform specifiek voor interne sociale media ook externe platformen als LinkedIn, Facebook, Google+ en Whatsapp voor interne communicatie. Dat is een flinke stijging ten opzichte van twee jaar geleden, toen slechts een op de vijf organisaties aangaf gebruik te maken van deze middelen. Overigens is het gebruik van Google+ wel afgenomen.

Dat blijkt uit een naar de inzet van sociale media voor interne communicatie bij 117 organisaties.

De externe sociale media-platformen worden bijvoorbeeld gebruikt om decentraal snel updates of foto’s te delen binnen een team. Deze community’s ontstaan vaak op initiatief van enkele medewerkers. Zelden worden ze van bovenaf door een organisatie uitgerold.

Yammer meest gebruikt

Uit het onderzoek blijkt verder dat Yammer nog altijd het meest gebruikte interne sociale platform is. Waar de vorige keer drie kwart van de organisaties aangaf Yammer te gebruiken is dat wel gedaald naar bijna twee derde nu. Die daling komt vooral doordat minder organisaties gebruikmaken van Yammer Basic, de gratis versie. Wel is het gebruik van de betaalde versie van Yammer (Enterprise) juist toegenomen.

Het totale gebruik van SharePoint, eveneens een platform van Microsoft, is met acht procent gestegen, en staat net als de vorige keer op de tweede plek.

De top-3 wordt wederom afgesloten door ‘zelfontwikkelde platformen of apps’. Een op de zes organisaties zegt zelf een platform te hebben ontwikkeld of hebben er een laten ontwikkelen. Het ontwikkelen van een platform kan een aantrekkelijk scenario zijn voor organisaties die het platform willen koppelen aan andere interne systemen en het platform volledig op eigen wensen willen laten aansluiten.

Eén platform blijkt vaak niet voldoende

Net als twee jaar geleden geeft de helft van alle organisaties aan twee of meer platformen tegelijkertijd te gebruiken voor interne social media. Opvallend gegeven is daarbij dat bedrijven met Yammer relatief vaak nog minstens één ander intern social media-platform inzetten. Vooral veel organisaties met Yammer Basic hebben meer dan 1 platform (69%). Met Yammer Enterprise is dat minder vaak het geval (58%), maar nog altijd bovengemiddeld.

Evolve zegt wel dat er meer diversiteit in het platformgebruik komt, en zag onder meer Iris Intranet, Embrace, Harmonics, Jive, SmartSite, Speakap, blueKiwi, Telligent en Slack voorbijkomen in de resultaten.

Foto: Ferli Achirulli

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie