Marketeers: Facebook voor privé, Twitter voor zakelijk

Marketeers gebruiken in privétijd het liefste Facebook. Wat betreft zakelijk gebruik gaat de voorkeur echter uit naar Twitter. Ook qua type en soort content blijken er verschillen tussen privé en zakelijk gebruik. Zo onderzocht Whizpr.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Pr-bureau Whizpr ondervroeg 100 Nederlandse marketeers. Sociale media-platformen Facebook, Twitter en Linkedin worden door hen het meest gebruikt. Geen verrassende conclusie, maar het verschil tussen persoonlijke voorkeuren en het zakelijke gebruik van social media is wel interessant.

Privématig gebruiken respondenten het liefste Facebook (88 procent), terwijl voor zakelijke doeleinden de voorkeur uitgaat naar Twitter (94 procent). Kanalen als Pinterest en Instagram worden door een derde van de respondenten wel privématig gebruikt, maar nauwelijks voor zakelijke doeleinden.


Wat wordt er bedrijfsmatig dan zoal gedeeld? Met name tekstuele content (50 procent) en afbeeldingen (37 procent). Video wordt niet als favoriete soort content aangemerkt.

Privématig geeft bijna de helft echter de voorkeur aan afbeeldingen. Tekst staat met 28 procent op een tweede plaats, gevolgd door video (16 procent).

‘Wat ons verbaast, is dat professionals zich niet meer aanpassen aan de voorkeuren die zij zelf hebben als het gaat om de bedrijfsmatige inzet van social media. Niet alleen welke platformen zij inzetten, maar ook in type content’, aldus Willemijn Vader, creatief directeur van Whizpr. ‘Dat Facebook en Twitter de voorkeur hebben is duidelijk, maar waarom worden kanalen als Pinterest en Instagram op zakelijk niveau niet veelvuldiger ingezet? Beeld wordt steeds meer gewaardeerd door gebruikers van social media. En deze kanalen lenen zich daar goed voor.’


 


 

Soort content
Bij het persoonlijk inzetten van social media heeft 43 procent aangegeven voorkeur te hebben voor informerende berichten, zoals actualiteiten, infographics en feiten.

Privématig willen we vooral geamuseerd worden (33 procent).  18 procent heeft een voorkeur voor inspirerende berichten. Activerende berichten, zoals oproepen of acties, worden privématig minder gewaardeerd. Bedrijven delen vooral informerende berichten met hun doelgroep (65 procent). Een vijfde van de marketeers wil bedrijfsmatig zijn doelgroep ook nog wel amuseren of activeren met win-acties of uitnodigingen.
 


Waarom?
Op de vraag waarom marketeers social media voor bedrijfsmatige doeleinden inzetten, geeft ruim 40 procent aan dat interactie aangaan met de doelgroep (engagement) de belangrijkste reden is. Voor een derde van de respondenten is dat brandbuilding. 18 procent zet social media in voor lead generation en slechts 6 procent gebruikt social media voor support.

Vader: ‘Waarom passen marketeers hun zakelijk gedrag op social media niet wat meer aan op hun eigen voorkeuren? Engagement is toch het hoofddoel voor de inzet van social media… Een groot deel van de marketeers blijkt conservatief in het gebruik van social media. Bedrijfsmatig mag er meer geëxperimenteerd worden met opkomende kanalen waar beeld centraal staat. Daar ligt de behoefte van de nieuwe generatie.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie