Niet iedereen is blij met de perfecte PR-actie in komkommertijd

Plastic om de groenten of juist niet?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat doe je als je weet dat je doelgroep een enorm vooroordeel heeft dat je graag wilt veranderen?

Je maakt het zichtbaar.

Dat is de slimme tactiek die Milieu Centraal vandaag heeft ingezet in een succesvolle pr-actie, die echter niet door iedereen wordt gewaardeerd.

Bederf voorkomen

De case: plastic verpakkingen hebben, anders dan de meeste milieubewuste mensen denken, enkele goede eigenschappen: ze voorkomen van bederf en beschadiging van producten.

Komkommers die van ver komen, blijven langer goed in plastic, aldus Milieu Centraal, dat zichzelf een vraagbaak noemt op het gebied van milieu, klimaat en energiebesparing.

De meeste mensen kennen die milieuvoordelen niet en zien het plastic dus liever vandaag dan morgen verdwijnen. Milieu Centraal wist dit en besloot het bloot te leggen via een onderzoek met Motivaction, waarover het vandaag naar buiten trad met het nieuws: Consument kiest liever komkommer zonder plastic.

Folietje maakt het erger

Het werd massaal opgepikt door de media, van de NOS en Telegraaf tot Hart van Nederland en Nu.nl. Geen van hen vergat te melden dat plastic om de komkommer juist goed is voor het milieu.

Maar niet iedereen is blij. Maria Westerbos van de Plastic Soup Foundation vindt de claim van Milieu Centraal  vanuit voedselbehoud ‘te begrijpen’, maar die levert volgens haar geen enkele milieuwinst op.

‘Er zit zo verschrikkelijk veel plastic afval in het milieu, een folietje om het eten maakt dat alleen maar erger. Bovendien gaat het om dun plastic dat niet is te recyclen. Ik vaar nu over de grachten, en het stikt hier van dat spul.’

Gelijk krijgen

Westerbos wil niet te diep ingaan de research van Milieu Centraal. Dit soort onderzoeken wordt volgens haar niet gedaan om iets bloot te leggen, maar om het gelijk ‘van de plasticindustrie te behalen.’

‘Bovendien vraag ik me af of in de berekeningen ook is meegenomen dat het meeste plastic in het milieu terechtkomt. Meestal wordt dat niet meegenomen in dit soort onderzoeken naar milieubelasting.’  

Maar Milieu Centraal is onafhankelijk, zo is op de site te lezen?

Westerbos: ‘Laat ik het voorzichtig zeggen, maar Milieu Centraal is niet helemaal neutraal, ze doet ook opdrachten voor de industrie.’

Voor opgericht

Milieu Centraal laat in een reactie weten dat de milieuvergelijking wel degelijk in het voordeel van plastic verpakking uitvalt, en dat het dunne plastic - wel recyclebaar volgens Mileu Centraal - meestal tussen het plastci afval thuis of in het gewone afval terechtkomt. Ook 

zegt het geen onderzoek in opdracht van bedrijven uit te voeren. ‘We zijn onafhankelijk en werken alleen samen met ngo’s en bedrijven. Die onafhankelijkheid waarborgen we ook door een onafhankelijke commissie ’, aldus een woordvoerster van Milieu Centraal.

‘We zijn er juist voor opgericht om onpartijdige informatie over het milieu te verstrekken.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie