Opnieuw meer autoreclame

De Nederlandse reclamebestedingen voor personenauto’s zijn in het eerste kwartaal opnieuw toegenomen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het eerste kwartaal van 2010 registreerde Adfact voor ruim 56,7 miljoen euro aan mediawaarde, 6,8 pct meer dan het eerste kartaal van 2009. Peugeot is de grootste adverteerder. Kia stormt voor het eerst de top-5 binnen naar plaats 2. De terugroepactie van Toyota heeft duidelijke gevolgen voor de mediastrategie van Toyota. Het Japanse automerk adverteerde nog maar nauwelijks in 2010. Vanaf november vorig jaar namen de bestedingen voor het eerst voorzichtig toe. Deze trend zet zich voort in 2010. In januari en februari werd respectievelijk 23,6 pct en 1,3 pct meer uitgegeven dan in dezelfde periode in 2009. De mediabestedingen in maart bleven op gelijk niveau. Bijna 47 pct van de reclameuitgaven werd besteed aan actiematige campagnes en 32% aan introductiecampagnes. Opvallend zijn de toegenomen bestedingen aan thematische campagnes, aldus Lars de Vries van Adfact. De bestedingen aan thematische campagnes stegen ten opzichte van het eerste kwartaal 2009 met 147 pct naar 10,4 miljoen euro. Inmiddels wordt 18,4 pct van de mediabestedingen aan thematische campagnes besteedt. De grootste adverteerder in het eerste kwartaal van dit jaar was Peugeot. Dit merk besteedde ruim 4,8 miljoen euro, ruim 1,8 miljoen euro meer dan in het eerste kwartaal van 2009. De nieuwkomer in de top-5 en tevens de grootste stijger is Kia. Kia hield zich vorig jaar na het faillissement van Kroymans opvallend stil, maar laat sinds het de import en distributie overnam weer duidelijk van zich horen. De Koreaan besteedde ruim 4,6 miljoen euro en eindigt hiermee op de tweede plaats van grootste adverteerders. Op de derde plaats staat het andere Koreaanse merk Hyundai, dat bijna 4 miljoen euro besteedde. Opel (3,9 miljoen euro) en Renault (3,8 miljoen euro) complementeren de top-5. De grootste daler in het eerste kwartaal (-2,5 miljoen euro) is Toyota, daar kwam de teller niet verder dan 2 miljoen euro. Toyota eindigt hiermee op de elfde plek.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie