Pop-up shops, een tijdelijk fenomeen of een blijvertje?

Iedere 6 weken nodigen we 'digital' professionals uit voor een praatje op ons bureau. Gezellig met een bakkie koffie een uurtje inspiratie opdoen. Afgelopen keer hadden we ‘We Are Pop Up’ over de vloer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

kun je zien als een soort Airbnb voor verhuurders van lege bedrijfs- en winkel ruimtes. Ze hebben daar net als een online platform voor ontwikkeld, maar dat vond ik eigenlijk het minst interessant van hun presentatie. Wat mij intrigeerde is hun gedachte over hoe pop-ups merken helpen te vernieuwen en dichter bij zowel hun online als offline consument komen te staan.

Een aardig voorbeeld van productinnovatie is van Mexicaanse restaurant keten , die in hun pop-up hun chefs laat experimenteren. Chefs blij, consument blij met een unieke ervaring, keten blij met een vernieuwde kaart waarvan ze weten dat ie aanslaat.

Maar wat heeft dit nu allemaal met online te maken?

Een van de grote online trends is curation. Tal van mensen zoeken steun bij het maken van keuzes in de overvloed van aanbod. En ze richten zich niet alleen maar tot de merken. Bloggers en vloggers hebben deze adviesrol voor een groot deel overgenomen. Dus als zij een collectie samenstellen voor een pop-up is die een schot in de roos voor een bepaalde kopersgroep. Store traffic is hierdoor zo goed als gegarandeerd.En wat als merken gaan samenwerken bij het opzetten van een pop-up? Een gezamenlijke collectie gecureerd door een invloedrijke blogger. Nu hoor ik je denken, merken willen liever een shop voor zichzelf. Ja dat willen zij, maar hoeveel consumenten dragen altijd alleen maar Nike kleding?

Mensen willen hulp bij hun keuze, maar ze willen ook iets speciaals. En hier komt het experimenteren weer even om de hoek kijken. Hoe gelukkig zijn de kopers van een limited edition en met hoeveel vrienden gaan zij dit heugelijke nieuws delen? Dat m’n maatje een foto van z’n nieuwe Nike motorhelm postte was misschien net genoeg om toch even naar de site gaan. Want wie weet hebben ze wel een blauwe.

En laten we deze manier van denken even voortzetten. Stel je voor dat een pop-up shop een merk wordt. Een retailbrand gestoeld op curators die merken dichterbij hun doelgroep brengen. Een winkelketen waar social currency de motor voor extra omzet is. Zou dat wellicht ‘We Are Pop Up’ zijn over een jaar of twee?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie