Postkantoor niet in alle gevallen merk

Postkantoor, een merknaam of niet? Het gerechtshof in Den Haag wist het ook niet en vroeg het Europese Hof van Justitie in Luxemburg om advies. Dat komt met de aanbevelingen dat een woord niet in alle gevallen als merknaam te gebruiken is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het Hof oordeelde verder dat een beschrijvend woord niet als merknaam mag worden geregistreerd. Datzelfde geldt ook voor een samentrekking van beschrijvende woorden. Volgens Postkantoren BV is deze tussentijdse uitspraak niet gunstig. ‘Maar dat wil niet zeggen dat de uiteindelijke uitspraak ook negatief uitvalt', aldus de woordvoerder. Het bedrijf gaat zich de komende weken beraden over zijn positie in deze procedure, die al vanaf 1997 loopt.

Het telecomconcern KPN voert de procedure namens Postkantoren BV. Dat probeerde in 1997 de merknaam Postkantoor geregistreerd te krijgen bij het Benelux-merkenbureau. Volgens het telecombedrijf is 'Postkantoor' een merk voor waren die onder meer betrekking hebben op papier, reclame, verzekeringen, frankeerzegels en telecommunicatie.

Maar het merkenbureau weigerde de naam te registreren, waarop KPN - zowel de telecom als de post viel in 1997 nog onder KPN - een procedure aanspande bij het gerechtshof in Den Haag.

De verwachting is dat het nog een jaar duurt voordat het gerechtshof zich wederom over de merkenkwestie buigt (ANP).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie