Volkswagen kukelt omlaag in de Brand Finance-lijst

Geen grote verrassingen in de lijst van de 100 waardevolste merkportfolio’s.

Brand Finance heeft ze weer op een rij gezet: de 100 waardevolste merkportfolio’s.

De totale waarde van de 100 merken is 3,2 biljoen dollar. De helft komt voor de rekening van 44 Amerikaanse bedrijven. Er staan 14 Chinese bedrijven (347 miljard dollar) en negen bedrijven uit de Europese Unie in (in totaal 29 merken), 9 daarvan komen uit het United Kingdom.

Sommige bedrijven hebben meerdere merken in de lijst (zoals Nestlé), maar een bedrijf als Apple heeft er slechts een.

Er is geen grote verrassing aan de top te zien, met Apple op 1 (146 miljard dollar), Alphabet (onder andere Google) op 2 (met een waarde van 99 miljard dollar) en Samsung op 3 (83 miljard dollar).

Unilever

De innovaties bij de Unilever-merken werpen hun vruchten af. De nieuwe Axe-producten en de ‘Find Your Magic’-campagne hebben effect (foto). Unilevers portfolio groeide volgens Brand Finance met 18 procent naar 42,7 miljard dollar.

Nestlé

Nestlé heeft 539 merken in zijn portfolio en heeft de meeste merken in de lijst, zag een groei van 14 procent en heeft een totale merkwaarde van 66,6 miljard dollar. Een van de oorzaken van de groei is meer gezondheidsbewustzijn in relatie tot frisdrank. Dit gaf het bedrijf de kans zijn flessen water te promoten. Brand Finance: ‘Het succes van Nestlé is grotendeels te danken aan de diverse productsegmenten, waardoor het in staat is diverse global trends het hoofd te bieden.’

Nederlandse bedrijven

Het Britse/Nederlandse Unilever staat op de 22ste plaats, Shell op de 36ste plaats (vorig jaar nog de 29ste). Heineken neemt de 78ste plek voor zijn rekening.

China

De snelst groeiende portfolio is van de Agrarische Bank van China. De China Construction Bank is de sterkste bankmerk van de wereld volgens Brand Finance.

De Chinese banken doen het sowieso goed wat betreft brand equity gemeten naar bekendheid, overweging, aanraden en voorkeur. Geen van deze merken zijn in de lijst gedaald.

Volkswagen is de grote verliezer in de lijst. De waarde van de portfolio daalde met 36 procent naar 42,2 miljard dollar en daalt naar de 23ste plek (vorig jaar nog nummer 6 in de lijst).

Klik hier voor .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie