Premium

10 gouden regels om te scoren met online content

Hoe kun je een artikel viraal laten gaan?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Es is een aantal gouden regels om te scoren met een online artikel, aldus het gerenommeerde Duitse KircherBurkhardt. Dit grootste content-marketingbureau van onze Oosterburen heeft op basis van verschillende bronnen 10 aanbevelingen geformuleerd, die we hier iets verder uitwerken met eigen inzichten.

De regels gaan uit van de gewoontes die lezers online hebben (steeds meer via mobiel!), en van de grote concurrentie die er online is. Mensen moeten direct getriggered worden een stuk te gaan lezen, onder meer via sociale media.

De 10 verleidingstips:

1. De koppen: Geef ze een getal mee, spreek de lezer direct aan en maak duidelijk wat er voor hem of haar te halen is in het artikel. Zijn dat regels om online te scoren met content, zoals bij dit artikel, meld dit dan altijd in de kop.

Bron:

2. Superlatieven trekken lezers.  Daarom staat er in de headline van dit stuk niet alleen ‘regels’, nee het gaat om ‘gouden regels’. Grote kans dat daar eerder op wordt geklikt.

Bron:  

3. Hoe beter de kop de lading dekt en weergeeft, hoe beter. Getallen helpen daarbij. Hoe vervelend het soms ook lijkt, weer een lijstje met ‘6 dit’ of ‘8 dat’, het scoort wel beter. Wees daarnaast ook duidelijk. Probeer niet abstract of ‘slim’ te zijn met je kop, maar maak ze kraak- en kraakhelder.

Bron:

4. Opvallend: juist vrouwelijke lezers zijn beter te verleiden met een getal in de kop, aldus KircherBurkhardt. Mannen zijn weer gevoeliger voor een directe benadering. Om die te bereiken hadden we dit stuk wellicht beter kunnen aankondigen met de headline:  Zo scoor je met online content!

Bron:

5. Gebruik actieve werkwoorden en taal die de lezer aanmoedigt om verder te lezen, bijvoorbeeld: 15 onverwachte tips die carrière vooruit helpen.

Bron:

6. De beste koppen, meldt KircherBurkhardt, bestaan uit: een getal + een adjectief+ trefwoord + reden + belofte. Check de kop van dit stuk, die voldoet daar aardig aan.

Bron:

7. Veel lezers nemen niet de moeite om bij een artikel naar beneden te scrollen om verder te lezen. We leven in een tijd van een concentratie-tekort. Degenen die wel naar beneden scrollen, lezen ongeveer 70% van de inhoud, aldus KircherBurkhardt. Tegelijkertijd constateert het dat wel alle lezers geïnteresseerd zijn in foto-en video-inhoud. Voeg die dus bij voorkeur toe aan een artikel.

Bron:

8. Wie de lezer wil aanmoedigen tot interactie (via reacties of een sharing-functie) moet hem verleiden naar beneden te scrollen. Twee derde van de engagement bij een artikel vindt op het eind van een artikel plaats. Een aflopende ranglijst met als laatste de nummer 1 is een manier om mensen verder te laten lezen, evenals beloftevolle tussenkoppen of kleine cliffhangers in de tekst.

Bron:

9. Waaraan moet het perfecte artikel voldoen? Dit heeft: sociale-mediaknoppen om te delen, een reactiemogelijkheid, quotes (bij voorkeur visueel aantrekkelijk weergegeven), embedded video&;s, een gemiddelde van 3,2 beelden, een gemiddelde van 9,96 links, een kop van 50,7 karakters, een genummerde lijst, adviezen en antwoorden op prangende vragen van de lezer.  

Bron:

10. Plaats een artikel als de doelgroep is online. Dit is vaak voor en na het werk, dus ook in de weekenden. Plaats dan bij voorkeur je content. Dit geldt ook voor het posten op sociale netwerken.

Bron:

Bonustip: We willen er graag nog een bonustip bij geven. Want ook al gebruik je 3,2 beelden per stuk en heb je de perfecte kop te pakken met een mooi getal erin: de inhoud van een stuk moet het simpelweg waard zijn om te lezen. Zorg dus dat je wat te vertellen hebt, daar begint het allemaal mee.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie