Adverteerder, stop met denken in aparte devices

Er is een spanningsveld tussen de consument en adverteerder als het gaat om het mobiele apparaat.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Mobilemarketing, Adformatie en MediaScience presenteren 3 september de Mobile Marketing Monitor 2014. Een mooi nieuw inzicht in de inzet van mobiel binnen de totale marketingmix van de grootste adverteerders in Nederland.

Ik was pas even op YouTube aan het zoeken naar filmpjes over mobiel. Je komt daar een heel leuk filmpje tegen van Frans Bromet. Hij heeft eind jaren negentig in Amsterdam diverse mensen gevraagd of ze een mobiele telefoon zouden gaan aanschaffen. Niemand in het filmpje was het van plan. Je hebt toch een telefoon thuis, een telefooncel en al genoeg aan je hoofd was veelvuldig te horen.

Nu 15 jaar later is mobiel volgens mij de enige reden om terug te rijden naar huis als je hem bent vergeten.  Want als je een raam vergeten bent dicht te doen of je portemonnee, dan bel je even naar de buren of betaal je misschien al met je mobiel. Gemiddeld pakken wij onze smartphone 150 keer per dag en zijn er 8,5 miljoen smartphonebezitters in ons land.

Het smartphonescherm wordt steeds iets groter. Nagenoeg alle fabrikanten komen binnenkort weer met versies met weer een iets groter scherm. Mobiel en tablet zullen ook steeds meer samen gaan smelten tot één apparaat. Smartphones die ook de rol van tablet kunnen vervullen dankzij het grotere scherm worden ook wel phablets genoemd.

De rol van tablet zie je steeds meer opschuiven naar een laptopfunctie. Een tablet klik je gemakkelijk op een speciaal toetsenbord, dan nog even een goed werkende wifiverbinding en een opslagabonnement in de cloud en je kunt ook al afscheid nemen van je laptop.

Toch is er nog een spanningsveld. Namelijk het spanningsveld tussen de consument en adverteerder. De consument gebruikt steeds meer zijn of haar mobiele apparaat, daardoor is ook het advertentieaanbod enorm aan het stijgen. Er worden steeds meer impressies aangeboden om de doelgroep op hun mobiel te bereiken met een advertentie of andere vorm van advertising. In juli dit jaar werden er zelfs bijna 2 miljard impressies aangeboden via de zogeheten exchanges in Nederland.

De prijs zie je echter steeds verder dalen op dezelfde exchanges. Dit komt door het feit dat de vraag niet evenredig toeneemt aan het aanbod. De adverteerder en zeker ook de creatieve bureaus zijn vaak nog niet klaar voor mobiel. Dit komt met name doordat ze intern nog niet alles voor mobiel hebben ingericht of van mening zijn dat ze nog niet alles goed kunnen meten.

En ja, het klopt dat je nog niet altijd alles goed kunt meten en dat je creatief soms minder goed uit de voeten kunt. Toch past mobiel heel goed in de mix om de juiste persoon te bereiken op het juiste moment… en op het juiste device. Ga leren als je nog geen ervaringen hebt met mobile advertising en zorg dat je als adverteerder straks niet achter de feiten aanloopt. De consument gaat wel door met het gebruik en zit heel snel bij de concurrent als je niet oplet.

De consument denkt niet in aparte kanalen of devices. Dus adverteerder, stop daar ook mee en ga leren.

We hopen dat de Mobilemarketing Monitor 2014 een mooie impuls en learnings geeft om mobiel nog meer te gaan omarmen en definitief mee te nemen in de totale mix.

Persoonlijker dan mobiel is niet mogelijk. Want, je mobieltje vergeet je nooit.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie