Premium

Bezoekers Anne Frank Huis krijgen in chatgesprek informatie over het levensverhaal van Anne Frank

Zelflerende Anne Frank Huis-bot.

Het Anne Frank Huis is één van de eerste musea ter wereld die een bot voor Messenger heeft ontwikkeld. De bot is een gezamenlijk initiatief van de Anne Frank Stichting en Facebook Nederland en wordt gezien als een voorbeeld van de bijdrage die innovatieve technologie aan Nederland kan leveren.

Via de bot kunnen Messenger gebruikers niet alleen bezoekersinformatie, zoals openingstijden en dergelijke opvragen, maar ook informatie over het leven van Anne Frank en de Tweede Wereldoorlog. 

Nieuwe generaties

De lancering vond vanmorgen plaats in het Anne Frank Huis-bot voor Messenger werd vandaag in het Anne Frank Huis onthuld door Prins Constantijn (foto rechts), speciaal gezant bij StartupDelta. Enerzijds verklaarde de prins zijn aanwezigheid uit het feit dat de bot is ontwikkeld door een startup (het Amerikaanse  MSG.ai). Anderzijds zag hij overeenkomsten in mentaliteit tussen startups en de persoon Anne Frank, door hem geschetst als: 'Een jong meisje met dromen en een positieve instelling, een meisje dat een eigen onderneming wilde beginnen na de oorlog, en bovenal een uitzonderlijk getalenteerde communicator.'

De Anne Frank Huis-bot is volgens de prins een manier 'om met nieuwe technologie het verhaal van Anne Frank naar nieuwe generaties te brengen en hen zo te wijzen op de gevaren van de effecten van racisme en discriminatie. Dat is waar nieuwe technologie voor moet worden gebruikt: om onze levens beter te maken en de uitdagingen in de samenleving te verslaan.'

kunstmatige intelligentie

De bot beschikt over kunstmatige intelligentie en is dan ook zelflerend. Dit wil overigens niet zeggen dat de bot op zoek gaat naar nieuwe informatie. Het belangrijkste is dat de bot leert van het gedrag van gebruikers. Door patronen te herkennen over verschillende soorten vragen en de context waarin die worden gesteld, kan bepaalde informatie eerder of op een andere manier worden aangeboden.'

Voor Ronald Leopold (foto midden), algemeen directeur bij de Anne Frank Stichting, is het chatgesprek in Messenger app (naast het Anne Frank Huis met 1,3 miljoen bezoekers per jaar, de website met 7 miljoen bezoekers en de Facebook pagina met 1 miljoen volgers) opnieuw een manier om het levensverhaal van Anne Frank te vertellen. 'Mensen van over de hele wereld kunnen nu direct antwoord krijgen op hun vragen over Anne Frank, haar familie, haar dagboek en de tijd waarin ze leefde. Met deze bot biedt Facebook Nederland ons een innovatieve mogelijkheid om een groot internationaal publiek, waaronder vooral jongeren, te bereiken.'

Browsers van de toekomst

Wereldwijd neemt de commerciele inzet van berichtendiensten als Messenger sterk toe. In Nederland is KLM een voorloper met klantenhulp via Messenger, zodat klanten met de chat-app kunnen inchecken en informatie kunnen opvragen. 

Het Anne Frank Huis heeft de stap naar social commerce (nog?) niet gezet. De bot heeft uitsluitend een informerende functie, voor het bestellen en afrekenen van tickets zal de bezoeker naar de website moeten.

Arno Lubrun (foto links), directeur van Facebook Nederland, ziet in de bot vooral een extra manier om te communiceren via een nieuwe ingang (het opvragen van informatie over logistieke zaken, zoals openingstijden), met als belangrijkste voordeel de mogelijkheid om 'technologie menselijk te maken'.

Maar wat Puneet Mehta, ceo en oprichter van msg.ai, betreft, gaat het nog veel verder. 'Berichtendiensten zijn de browsers van de toekomst en worden daarmee het kanaal voor contact met klanten of ander publiek, met kunstmatige intelligentie als 'user interface'. De Anne Frank Stichting geeft hun publiek met deze bot een digitale ervaring van de toekomst.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie