Boost my Career part I

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Leerdam, vrijdagmiddag, 14:00 uur. Ik heb een afspraak met , Register Marketeer en Marketing Manager Europa bij Libbey. Hij is vanaf vandaag officieel mijn mentor voor .

Na onze kennismaking geeft Eric me een kleine rondleiding door de Libbey winkel en vertelt over de bedrijven Libbey en Royal Leerdam. Met een kopje koffie en na een korte tour door onze CV’s gaan we aan de slag.
Waarom ben je bij je huidige werkgever gaan werken? Wat verwachtte je toen je in dienst ging? Wat wil je uit dit programma halen? Waar loop je tegenaan? Duizend-en-één vragen worden op me afgevuurd én komen in me op: hoe ga ik om met collega's die altijd maar roepen: ‘dat moet marketing toch doen’? Waar haal ik de tijd vandaan om én bij te blijven in m'n vakgebied, m'n werk goed te doen en toch thuis ook alles draaiende te houden? En dan moet de belangrijkste vraag: hoe kan ik meer groeien in mijn rol? ook nog beantwoord worden.

‘Best prangende vragen die ik niet 1-2-3 kan beantwoorden,’ beaamt Eric, ‘maar daar gaan we aan werken de komende twee jaar.’
Wat ik in de tussentijd krijg, zijn tips. Tips die me moeten helpen om al die vragen te kunnen beantwoorden en om mij te laten groeien in mijn rol.
Het gesprek gaat de goede kant op, ik heb er zin in.

Eric haalt uit naar misvattingen die er zijn over het vak marketing. Ook hij vindt dat marketing te vaak gezien wordt als ‘last level of the food chain’, ‘het evenementenclubje’ of de ‘dm machine’. Market-getting blijft de basis voor marketing. De term verwijst nog altijd naar het aanbod van goederen, afgestemd op de vraag van de markt. Of dit nu pakjes boter, kristallen glazen of grote servers zijn.

Ik voeg er aan toe dat ik vind dat marketing onderdeel is van een ieder zijn baan en niet alleen van een afdeling of team. De uitvoering van de marketing (vaak communicatie-) activiteiten weer wel, dat is zelfs een specialisme. Maar de strategische bepaling welke producten we op welke markt gaan positioneren is een gemeenschappelijk doel en dus moet ook iedereen hier zijn steentje aan bijdragen.
Ik vertel dat ondanks deze wijsheden er,toch nog vaak gekeken wordt naar het marketingteam en de perceptie ‘dat zou marketing toch moeten doen’ niet helemaal verdwenen is.
Eric geeft een eerste tip en adviseert om dit soort teamleden niet te zien als los doel, maar als middel om een bepaalde doelgroep beter te leren kennen. En als er opmerkingen volgen als ‘dat zou marketing toch moeten weten’ ik dit kan herpakken door het team te laten weten dat ik hen wel nodig hebt om marketing te kunnen ‘doen’.

Mmm... het gesprek wordt meer een hoe-ga-je-met-collega’s-om les, dit heeft weinig met het vakgebied te maken, gaat er in me om. Eric leert me echter dat marketing juist over mensen gaat. ‘Je moet mensen goed kunnen interpreteren en kunnen 'lezen'. De theoretische kennis heb je uiteraard nodig, maar het allerbelangrijkste is inzicht in mensen hebben. Waarom zeggen mensen wat ze zeggen? Waarom zijn ze keihard als het gaat om kritiek geven? Waarom roepen mensen dit soort loze kreten?’
Mmm... denk ik weer ... dit hebben we niet geleerd tijdens de wekelijkse NIMA B les.

Mensen betrekken is de belangrijkste les uit deze eerste ontmoeting met mijn mentor. Interesse tonen in collega's die de markt kennen, doorvragen als het niet helemaal duidelijk is. Juist hierdoor zal die senioriteit vanzelf komen.
Ik krijg als huiswerk mee dat ik meer moet gaan vragen. Zodra de eerste keer iemand zegt 'dat zou marketing ...' dan ben ik er klaar voor. Ik vraag ze het hemd van het lijf!

Arlette Warmerdam werkt als business-to-business marketeer bij IBM en is bestuurslid bij NIMA Young Professionals. Ze heeft haar eigen blog: . Haar blogpostings worden geredigeerd door .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie