Chinese merken op overnamepad

Chinese bedrijven nemen in rap temp Westerse bedrijven over . Een eigen merk opbouwen in het buitenland kost teveel tijd en geld; Chinezen hebben niet net als het Japanse Sony of het Koreaanse Samsung decennia de tijd om het merk globaal neer te zetten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eerder kocht het Chinese Lenovo de PC-unit van IBM en proberen een aantal Chinese oliemaatschappijen Unocal Corporation, een van de grootste oliemaatschappijen ter wereld, over te nemen. Lenovo is door de IBM-overname opeens de derde computerproducent ter wereld, achter Dell en HP, het Chinese bedrijf TCL is op dit moment de grootste televisieproducent door de overname van het Franse Thomson. En GSM-fabrikant Ningbo Bird is hard op jacht naar een top drie positie in de wereld.(zie -free registration)

Maar ook in Nederland heerst er overnamekoorts, zo maakte A.S. Watson bekend dat het Portegies, een keten van drogisterijwinkels, overneemt.

A.S Watson, 's werelds grootste health & beauty retailer met 16 retailmerken meer dan 6500 winkels, maakt op zijn beurt weer deel uit van het in Hong-kong gevestigde concern Hutchison Whampoa Limited, dat grote belangen heeft in havens, telecommunicatie, vastgoed, energie en detailhandels met bedrijven in 52 landen. In Nederland behoren nu de drogisterijketens Kruidvat en Trekpleister en de parfumerieketen Ici Paris XL tot A.S. Watson.

Waarom deze stappen?
De Chinese overheid moedigt bedrijven al een tijdje aan om hun eigen merken over de grens te verkopen. De meeste bedrijven steken echter uit noodzaak de grens over, omdat Westerse merken die het in China willen proberen, inmens populair zijn bij de Chinese consument, en snel de markt overnemen. Lokale merken zien op dit moment geen andere oplossing dan snelle schaalvergroting in het buitenland.

Een merk opbouwen in het buitenland kost te veel tijd door de snelheid van globalisatie en het snel opkomen en verdwijnen van markten, dus richt men zich op overnames. Chinezen focussen bij deze overnames vooral op grote distributienetwerken, een gezonde r&d-afdeling en herkenbare merknamen.

Chinezen hebben geen budget voor organische groei, dus proberen ze het via deze 'short-cut'. Een groot voordeel van deze groeistrategie is dat veel Chinese bedrijven al jaren goedkoop produceren voor veel van hun overnameklanten. Ze zijn dus al bekend met het merk, de fabricatie en de bedrijfscultuur.

Bedenk dat inmiddels 80 procent van de horloges en klokken uit China komt, net als 50 procent van alle camera's, 30 procent van alle magnetrons, 25 procent van alle wasmachines en 20 procent van alle koelkasten.

De groeistrategie kent echter ook nadelen: Zo hebben Chinezen weinig internationale ervaring en zijn ze helemaal niet goed in marketing en managament. Veelal mogen Westerse managers na een overname dan ook blijven om de overgenomen Westerse vestiging te blijven managen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie