Geen moordmachine, maar een ‘Modern Sporting Rifle’

Vrolijke beschrijvingen voor fatale instrumenten.

Afgelopen zondagochtend schoot maar liefst 49 mensen dood met een automatisch geweer. Dat noemden we vroeger een machinegeweer. En toch lijkt een ban op dit soort wapens in de Verenigde Staten verder weg dan ooit. De machtige wapenindustrie heeft de verantwoordelijke politici stevig in zijn zak en weet zich gesteund door een significant deel van de, merendeels conservatieve, Amerikanen. Donald Trump zou geen schijn van kans maken als hij daar iets aan zou willen veranderen.

Geaccepteerd

Als Nederlander, en eigenlijk het grootste deel van de westerse wereld, hebben we een ander perspectief. Wapenbezit moet een functie hebben. Om te jagen of, strak gecontroleerd, als hobby in een schietclub. En zelfs dan gaat het wel eens mis, zoals ze in Alphen aan den Rijn helaas al te goed weten. In de Verenigde Staten is wapenbezit meer geaccepteerd. Goede vrienden van mij betogen dat ze het recht hebben zich in hun eigen huis te verdedigen tegen indringers. De vele ongelukken met wapens nemen ze op de koop toe.

Ontwikkeld voor oorlogssituaties

Hier gaat het echter om een ander fenomeen. Niet alleen in Orlando, ook bij de recente Amerikaanse moordpartijen in San Bernadino, Newtown en Aurora werd een geavanceerd wapen gebruikt: een assault rifle, ook wel  modular semi-automatic rifle genoemd, vergelijkbaar met de M16 en de beruchte AK-47, ontwikkeld voor oorlogssituaties. Vrij verkrijgbaar bij het tankstation op de hoek.

De wapenfabrikanten prijzen de geweren met hun ongeëvenaarde dodelijkheid, compactheid, stilte en hun geschiktheid voor gevechten op korte afstand. (Bron ). 

Frisse outdooractiviteiten

Als algemene beschrijving van deze categorie hebben ze het politiek zeer correcte Modern Sporting Rifle geïntroduceerd. Een term die associeert met frisse outdooractiviteiten, positief en sportief. Bewuste vaagspraak: een eufemisme om dit soort mitrailleurs toegankelijk te maken voor een breed publiek.

Alles moet worden beschreven, simpelweg omdat je er anders niet over kunt praten. De meeste bedrijven kiezen, zeker in deze tijd van integriteit en transparantie, gelukkig voor duidelijkheid: zo precies mogelijk zeggen wat iets is. Daarbij kiezen ze uiteraard voor een positieve invalshoek. Uit ervaring weten wij dat dit niet eenvoudig is. Zeker bij nieuwe producten en categorieën dient hier zorgvuldig over te worden nagedacht zodat er een optimale balans ontstaat tussen merk, aanduiding en communicatie.

Integriteit is geen kernwaarde

Niet verrassend is integriteit niet een van de kernwaarden van de wapenindustrie. Ze wuiven iedere verantwoordelijkheid weg, de enige oplossing die zij zien is meer wapens. Terug naar het wilde westen, ieder voor zich, allemaal een wapen, het fundamentele recht van iedere Amerikaanse burger. Komt dat even goed uit. Met dat doel gebruiken ze misleidend vrolijke beschrijvingen voor een categorie van fatale instrumenten.

Engspraak, dodelijke engspraak.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie