Liever geluk dan geld

Ondanks de toegenomen welvaart, zegt gedragseconoom Richard Layard, zijn we er niet in geslaagd om gelukkig te worden. We leggen veel te veel nadruk op het bruto nationaal product. De kredietcrisis heeft het BNP-protest en de roep om alternatieven doen toenemen. Bedrijven als Coca-Cola en Volkswagen bedenken marketingacties waarbij wordt uitgezocht wat ons gelukkig maakt en hoe we gelukkiger kunnen worden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Geluk
Richard Layard (71) is hoogleraar arbeidseconomie aan de London School of Economics en auteur van het boek ‘Happiness’, vertaald als . Ondanks onze toegenomen welvaart, stelt Layard, is de westerse mens er in de afgelopen vijftig jaar niet in geslaagd om gelukkiger te worden. Daarom zouden we niet langer economische groei, maar zoveel mogelijk geluk voor iedereen moeten nastreven. Economen zeggen steeds vaker: je moet kijken waar mensen echt gelukkiger van worden. Dat zijn zaken als relaties, vriendschap en vrijheid.

Goede kracht
is oprichter van . Dat is een jong bedrijf dat praktische hulp biedt in en om het huis met een frisse kijk op hulpverlening. Hij zegt: "Bij maatschappelijk werk moet je altijd de balans zoeken tussen commercie, hulp verlenen en lol hebben in je werk. Ik vind dat de zorg niet door de overheid moet worden geregeld. Geef verantwoordelijkheid aan de mensen zelf. Ik geloof in de goede kracht van de mensen."

Expeditie
De Nijmeegse gedragseconoom Floris Heukelom vindt dat de politiek te veel nadruk legt op economische maatstaven, op het BNP. Het BNP hoort in het rijtje vrijemarktdenken, aandeelhouderswaarde en graaicultuur. De kredietcrisis heeft het BNP-protest en de doen toenemen. Coca-Cola stuurde in het kader van een team met ambassadeurs van het geluk de wereld rond om 206 verschillende landen te bezoeken in 365 dagen. Hun missie was om erachter te komen wat mensen gelukkig maakt.

Plezier
Kan ‘fun’ ervoor zorgen dat mensen meer gaan bewegen of dat ze meer glas naar de glasbak brengen? Wel volgens die in de vorm van een wedstrijd door in de praktijk werd gebracht. Het idee is dat ‘fun’ het beste middel is om menselijk gedrag te veranderen voor een betere wereld. Om dit te bewijzen werd er een competitie gehouden voor het idee met de meeste humor of waaraan je het meeste plezier beleeft. Voorwaarde was dat het idee iets verandert aan het gedrag van mensen met een positief effect voor mensen, de maatschappij of de wereld.

Goed Boek
Trendwatchers Hilde Roothart en Irene Ras deden onderzoek naar maatschappelijke innovatie bij consumenten en producenten, burgers en bedrijven. Ze ontdekten dat er talloze initiatieven en projecten zijn die een beeld geven van een hoopvolle toekomst. In beschrijven zij tien kansen die marketing- en communicatieprofessionals inspiratie kunnen bieden.

Zinvol is één van de tien kansen uit Goed Boek. Wat is jouw kans voor een betere toekomst?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie