NL Ziet, een neutraal merk met karakter

Het was maar een klein berichtje in de krant afgelopen week. NL Ziet laat nog even op zich wachten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het plan was om begin dit jaar live te gaan. Maar het is nu onduidelijk wanneer de dienst beschikbaar is. Zo liet een voorlichter van de drie initiatiefnemers weten. 

Eén portal
Straks zijn vanaf één portal, via één betaalde dienst, alle programma’s van RTL 4, 5, 7 en 8, Nederland 1, 2 en 3 en SBS 6, Veronica en Net5 te bekijken op het moment dat jij het wilt. Het bijzondere is dat je programma’s tot een jaar terug kunt kijken én dat je een deel van de programma’s vooruit kunt kijken.

Twee werelden
Ik had het me aanvankelijk niet zo gerealiseerd, maar eigenlijk is die samenwerking tussen de NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting nogal bijzonder: commerciële omroepen die een samenwerking aangaan met de publieke omroep. Een groter verschil in cultuur kun je je bijna niet voorstellen. En ook in praktische zin: waar de commerciëlen vrij spel hebben, is de publieke omroep aan handen en voeten gebonden. Hoe verenig je die twee werelden?
 

#039;s van participanten in NL Ziet" class="media-element file-wysiwyg" title="Logo&;s van participanten in NL Ziet" typeof="Image" src="//default/sites/default/files/styles/inline-photo/public/omroepen.jpg?itok=20zbQtWn" width="530" height="255" />

Internationale concurrentie
Samenwerkingen en fusies tussen bedrijven die zo verschillend zijn in cultuur, vormen een grote uitdaging als je daar een nieuw merk voor moet ontwikkelen. En dat geldt voor de omroepwereld misschien nog meer. De wereld van de omroepen is vergeven van de merken. Stuk voor stuk afgebakende domeintjes die – vroeger – toen televisie nog het enige audiovisuele medium was, heel belangrijk waren. Maar die in de nieuwe wereld van het Internet en daarmee met de internationale concurrentie van bedrijven als HBO en Netflix hun relevantie lijken te verliezen. Vanuit dat opzicht is het een goed idee om de krachten te bundelen, over de verschillende belangen heen te stappen en gezamenlijk één platform en één merk te ontwikkelen. Vooralsnog over de bestaande platforms en merken heen, dat wel.

Koeweiden Postma
Het logo en de stijl van zijn ontwikkeld door . Het bureau heeft na uitgebreid onderzoek en verschillende creatieve sessies met NPO, RTL en SBS een sympathiek ogend merk ontwikkeld. Het logo bestaat uit de letters ‘nl’ en het woord ‘ziet’, gezet in onderkast, verbonden door een oogje. De letters ‘nl’ en het oogje vormen samen een gezichtje. Zo ontstaat een vriendelijk karakter dat moet uitdragen dat de nieuwe dienst TV kijken leuker maakt. Het oog kan, al dan niet in geanimeerde vorm, helpen het merk verder te activeren. Online kan het gezichtje dienen als een sympathieke zoekassistent die vragen beantwoordt en die je helpt bij het zoeken naar het programma dat je wilt zien.

Referenties
Eigenlijk grappig dat de gekozen letter, de Chevin Pro, ontworpen door Nick Cooke in 2010, zo heet naar een heuvel in West Yorkshire en dat Royal Mail deze letter gebruikt als haar corporate letter. Onbedoeld een mooie referentie naar de internationale reputatie van Engelse ontwerpers van logo’s, stijlen en leaders voor omroepen.

En die l van het logo… Is dat een knipoog naar de oude logo’s van RTL, waar de L een haakje vormde waarachter de nummers van de zenders werden geplaatst?

Lastige opgave
Het ontwikkelen van het nieuwe merk moet een lastige opgave zijn geweest. Maar de ontwerpers zijn er in geslaagd om een vriendelijk, neutraal ogend - maar toch licht eigenzinnig - en toegankelijk beeldmerk te ontwerpen met karakter. Een merk dat door z&;n uitstraling staat voor het Nederlandse televisieaanbod. Een merk dat blijkbaar goed gedragen wordt door de drie participanten van de nieuwe online dienst.

Oefening in samenwerking
Vaak is het lastig om met partijen die zó verschillend zijn tot overeenstemming te komen over vormgeving. In dit geval was het project voor het ontwikkelen van het merk misschien een goede oefening in samenwerking. Bij het opzetten van zo’n gezamenlijke dienst is een keur aan financiële, juridische en technische problemen om op te lossen. Geen eenvoudige opgave die er ongetwijfeld de reden van is dat NPO, RTL en SBS nog geen uitsluitsel kunnen geven over wanneer de dienst live gaat. Men heeft in ieder geval een flinke stok achter de deur met het al geïntroduceerde merk.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie