‘Indrukwekkend project' SameNSterker van NS wint Galjaardprijs 2020

Zowel bij jury van Galjaardprijs als bij het publiek komt het spoorbedrijf veruit als beste uit de bus.

Anderhalvemeterselfie winnaars, vooraan communicatieadviseur NS Henriette de Hoog, links Iris Reshef, directeur communicatie
NS

SameNSterker van de NS is gekozen tot het meest innovatieve, impactvolle en inspirerende project in publieke communicatie van 2020. Zowel bij de jury als publiek kwam #SameNSterker als beste uit de bus bij de toekenning van de jaarlijkse Galjaardprijs.  

Juryvoorzitter Friso Fennema noemde het ‘indrukwekkend en overtuigend’ hoe de communicatieprofessionals van de NS met relatief weinig middelen en in zeer korte tijd een keur aan creatieve ideeën hebben ingezet om de medewerkers te verbinden. Het publiek was het daarmee eens; 41 procent van de stemmen ging naar het project van de NS.  

De Galjaardprijs wordt jaarlijks toegekend door Logeion, de Nederlandse beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals.

‘#SameNSterker’

NS ontwikkelde het project #SameNSterker nadat het in maart ongekend hard geraakt werd door de coronacrisis. Met een bijzonder sterke daling van het aantal reizigers als gevolg. Deze onzekerheid en het grote aantal werknemers dat thuis moest werken en wel geïnformeerd moest worden, vormden de basis voor een aanpak van dit project.

In #SameNSterker was ruimte voor emotie en feiten: de top van het bedrijf was persoonlijk betrokken en voor dit project werden verschillende sociale media ingezet. Op die manier ontstond een strategie die een mix was van crisiscommunicatie, interne communicatie en verandercommunicatie.

‘De coronacrisis heeft iedere organisatie voor uitdagingen gesteld, de NS heeft laten zien dat ons vakgebied daarin verschil kan maken’, is te lezen in het juryrapport.

Galjaardparel 2020

De jury heeft dit jaar voor het eerst de Galjaardparel uitgereikt en die is dit jaar toegekend aan ambassadeur Jan Versteeg in Spanje. De parel is bedoeld om een speciale communicatieprestatie in het zonnetje te zetten.

De Nederlandse ambassade in Madrid heeft een grote doelgroep Nederlanders in Spanje, vooral ouderen. Tijdens de coronacrisis ontstond grote behoefte aan informatie en aan contact. De ambassadeur begon een dagelijkse blog op Facebook en dat groeide uit tot een gigantische hit.

Deze aanpak werkte inspirerend voor andere ambassades. Door de crisis kon de ambassadeur niet terugvallen op ‘Den Haag’ of communicatieprofessionals en werd het volgens de jury een fraai staaltje ‘learning by doing’. Het laat ook zien dat communicatie van iedereen is, zo laat Friso Fennema, voorzitter van de vakjury weten.

Vakjury van de Galjaardprijs en -finalisten

Van de 26 inzendingen voor de Galjaardprijs haalden 5 de finale; de Politie met het project De corporate story, Gemeente Enschede met de campagne De rupsen komen!, Beaumont Communicatie Management met het project Energietransitie Benoordenhout: bewoners doen het zelf! En Súdwest-Fryslân met de energietransitie als samenbeschikking van gemeente en mienskip.

De jury bestond naast voorzitter Friso Fennema (directeur communicatie ministerie IenW) uit Esther Bunnik (hoofd communicatie Vereniging van Nederlandse Gemeenten), Annette Klarenbeek (lector Communicatie Hogeschool Utrecht), Arjen van Leeuwen (eigenaar bureau Van Leeuwen Communicatie) en Cor Vos (Gemeente Amsterdam, als winnaar van 2019 gastjurylid).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie