Persoonlijke bloggers hebben de overhand

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Naar aanleiding van ons 5-jarig bestaan onderzochten we bij het profiel van webloggers. Bij veel marketeers leeft immers nog het misverstand dat de doorsnee blogger een Geenstijl-imiterende zolderkamernerd is en veel weblogs gevuld zijn met onwelriekende content. Niets is minder waar...

Voor dit onderzoek werden alle 200.000 actieve web-log.nl bloggers via e-mail benaderd en gevraagd online een twintigtal vragen te beantwoorden. Ruim 6.000 bloggers reageerden en vulden de volledige vragenlijst in.

Uit de resultaten blijkt dat het grootste deel van de bloggers (40%) onder de noemer 'persoonlijke blogger' valt. Dit type blogger schrijft over wat hen op persoonlijk vlak bezig houdt en richt zich op de directe omgeving.

Drie verschillende typen bloggers
De resultaten van het onderzoek laten drie verschillende typen bloggers zien. De verschillende categorieën onderscheiden zich door motivatie en doel van het bijhouden van een eigen weblog. Ook is er onderscheid gemaakt in de beoogde lezersgroep. Dit resulteerde in de volgende typen bloggers:

Persoonlijke bloggers ? zij schrijven over hun persoonlijke leven en richten zich met hun weblog op familie, vrienden en bekenden om hen op deze manier te informeren en op de hoogte te houden.

Passiebloggers ? zij schrijven over een specifieke passie of hobby en richten zich met hun weblog op lezers die dezelfde passie delen.

Storytellers ? zij schrijven hun verhaal van zich af. Dit gaat veelal over hun persoonlijke leven, maar ook over hun meningen en inzichten. In tegenstelling tot de andere typen bloggers, richten zij zich niet op een specifieke groep lezers

Morgen worden deze resultaten wereldkundig gemaakt, maar ik gun Molblog graag de primeur... ;)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie