Skype en Skypecast als marketinginstrument

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De mensen die mij wat beter kennen, weten dat ik vorig jaar met een team van mensen, Nederlands eerste webloguitgeverij gestart ben, onder de naam . Het leuke is dat dit netwerk van weblogs, ons de mogelijkheid biedt veel te experimenteren. Elk weblog is als het ware een klein laboratorium en dat levert veel nieuwe ideeën op. En alleen zo kom je er achter wat wel en niet werkt op het gebied van weblogs en internet.

In dat kader hebben we gisteravond een heel aardig gedaan, waarbij we Skype hebben gebruikt als marketinginstrument. Door dit experiment, besefte ik dat er voor veel marketingmanagers interessante mogelijkheden zijn om Skype op deze manier in te zetten, mogelijkheden die ik graag wil delen.

Maar even een stap terug. Om ons wijn- en drankblog
te promoten en om de interactie met onze bezoekers te vergroten, bedacht ik samen met Petra de Boevere, de schrijfster achter dit weblog, een wijnspreekuur via Skype.

Toen Petra zich ging verdiepen in de mogelijkheden en de uitvoering, ontdekten ze een nieuwe functionaliteit binnen Skype:

Via een Skypecast kun je een soort van babbelbox maken, waarin je met 100 mensen tegelijk kunt praten.Deze toepassing leek ons perfect voor ons wijnspreekuur.

Maar marketingmanagers zouden dit natuurlijk ook prima kunnen doen, om bijvoorbeeld samen met klanten te praten over nieuwe en bestaande producten. Er zijn veel toepassingen te bedenken voor bedrijven. De Skypecast als klantenserviceinstrument.
De dienstverlening van de autodealers bespreken of de
introductie van een nieuw ijsje. Of gewoon eens met een aantal klanten praten over je dienstverlening , kan ook al heel verhelderend zijn. Via een Skypecast is het eenvoudig en goedkoop toe te passen.

Nu weet ik in de praktijk dat 99,9% van de managers
na het lezen van dit bericht zijn schouders op zal halen, want wie zit er nu te wachten op een middel wat gratis ingezet kan worden? En daarnaast praten met je doelgroep is veel te confronterend. Nee, je hebt wel wat anders te doen als marketingmanager en experimenteren dat doe je liever niet, want besef je wel wat er allemaal mis kan gaan?

Gisteravond hadden wij ons eerste wijnspreekuur via een Skypecast en we gaan het zeker vaker doen. Het zal ons verder brengen, in onze zoektocht wat wel en wat niet werkt op het Internet. Het zal onze relatie met onze lezers versterken, dat weet ik zeker. En wat aardig is, we krijgen er ook nog freepublicity mee (ook een doelstelling), as dinsdag in de Telegraaf , op zibb en vandaag op BNR.

Theo, in september de eerste Skypecast via MolBlog over een nog nader te bepalen onderwerp? Ik wil het graag samen met je oppakken ;-).

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie