Smartphones serieuze concurrentie voor spelcomputers

De makers van spelcomputers ondervinden steeds meer concurrentie van smartphones, tablets en smart-tv’s.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De markt voor online en mobiel gaming groeit de komende vijf jaar harder dan die van spelcomputers (consoles). Zo stijgen de bestedingen in Nederland aan online gaming jaarlijks met 5,6 procent tot 320 miljoen euro in 2017. Het groeipercentage in de consolemarkt ligt beduidend lager. Dit blijkt uit het PwC-rapport .

De opkomst van online gaming leidt tot nieuwe verdienmodellen, maar in het massaal omarmde ‘free-to-play’-model schuilt ook een gevaar voor speluitgevers. Weliswaar is de betalingsbereidheid voor extra spelmateriaal in Nederland groter dan in andere landen - ruim een derde van de onderzochte Nederlandse gamers (vooral jongeren en mannen) is bereid te betalen voor extraatjes, tegen 18 procent van de Duitse gamers. Maar de meerderheid van de gamers heeft nog nooit virtuele items gekocht en is dat ook niet van plan.

De helft van de gamers vindt de huidige prijzen van virtuele items niet gerechtvaardigd. Ongeveer 30 procent van de spelers van gratis games beschouwt de aankoop van spelmateriaal zelfs als ‘oneerlijk’.

Bereidheid van videogamers om te betalen voor additionele content (in %)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie