Terug naar de basis om vooruit te komen

De roep om authenticiteit is bijna een cliché geworden. Maar authenticiteit is meer dan de volgende fase in de beleveniseconomie van Joseph Pine en James Gilmore. Authenticiteit maakt ook deel uit van de sorry-economie waarmee de uitwassen van het Gucci- of casinokapitalisme kunnen worden bestreden. Alleen door terug te gaan naar de basis van eten, werken, wonen, kunnen we weer vooruit komen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Echt eten
Wat echt authentiek is, legt Michael Pollan uit in ‘In Defense of Food’ - in het Nederlands . Vroeger wisten mensen hoe ze moesten eten, maar de dieetregels die van generatie op generatie zijn doorgegeven, zijn verwrongen en vervormd door de marketeers van de voedingsmiddelenindustrie, door zogenaamde voedingsdeskundigen en door de media. Echt eten verdwijnt uit beeld om te worden vervangen door kunstmatige ‘voedingsstoffen’.

Wonder
Echt is terug naar de basis van ons eten, van geld, van status, van waarde. is creatief leider van , een stichting die ondeugende, mooie en verrassende streken uithaalt om mensen in beweging te brengen. "Ik was 12 jaar geleden al bezig met speelse maatschappelijke dingen, zoals de kartonnen gelddoosjes die ik aan gevels en naast pinautomaten hing waar rijke mensen geld in konden doen en armen geld uit mochten halen. Ook had ik een winkeltje bedacht voor immateriële geschenken. Ik had eigenlijk zoveel ideëen dat ik besloot om er een bureau voor op te richten."

Sorry-economie
Authenticiteit wordt helaas niet altijd en door iedereen op de juiste waarde geschat. Op het festival in Rotterdam werd eén van de kunstenaars , want hij had met opgestapelde Albert Heijn-mandjes het woord ‘Sorry’ geschreven. Albert Heijn was ‘not amused’ en deed, tijdens het hoogtepunt van de sorry-economie waarin allerlei bankiers publiekelijk ‘sorry’ zeiden, aangifte van diefstal. En dat terwijl het bedrijf, niet lang na het drama Ahold, wel wat positieve publiciteit kon gebruiken.

Plattelanders
Nu is de aanklacht tegen marketeers van de voedingsmiddelenindustrie niet helemaal terecht, want die trekken zich de kritiek wel aan. Red Band introduceerde , een snoepje dat zo natuurlijk mogelijk is gemaakt, zonder in te leveren op smaak. Het Spaanse schoenenmerk is voor het basisontwerp van de producten op zoek gegaan naar de oorspronkelijke schoen van de boeren die leven op Majorca (camper betekent daar boer). In de filosofie van Camper hebben plattelanders een kortere lijn met de producten die ze gebruiken, oftewel een kortere lijn met authenticiteit.

Goed Boek
Trendwatchers Hilde Roothart en Irene Ras deden onderzoek naar maatschappelijke innovatie bij consumenten en producenten, burgers en bedrijven. Ze ontdekten dat er talloze initiatieven en projecten zijn die een beeld geven van een hoopvolle toekomst. In beschrijven zij tien kansen die marketing- en communicatieprofessionals inspiratie kunnen bieden.

Echt is één van de tien kansen uit Goed Boek. Wat is jouw kans voor een betere toekomst?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie