Premium

Top of Flop: Is de dikke buik goed voor Tele 2?

Marketresponse onderzocht het.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Tele2 opereert sinds 1997 op de Nederlandse markt als challenger. Zoals op de website te lezen: ‘Door ons niets aan te trekken van de bestaande conventies heeft Tele2 de markt opengebroken’. Wellicht moeten we in dat licht de onconventionele campagneuitingen van de mobiele provider bekijken?

Tele2 biedt de mogelijkheid een nieuw toestel online te bestellen en deze vervolgens bij een Tele2 Punt (in een Dixonswinkel) af te halen op een moment dat het de klant schikt. Om deze service onder de aandacht te brengen is Tele2 een campagne gestart waarin een jongeman aan het trainen is, lekker thuis, gekleed in slechts zijn sportbroekje. Zijn stevige buik komt prominent in beeld. De kern van de boodschap is het gemak om een besteld telefoontoestel af te halen op het moment dat men daar zin in heeft.

Ver onder de norm
We testten de commercial met Marketresponse&;s Add+Impact-model waarbij een advertentie of spot langs twee belangrijke dimensies gelegd worden: attentiewaarde (attention) en merkbinding (bonding). Samen vormen ze de commitmentscore: weet de commercial betrokkenheid te realiseren onder de doelgroep? Op zowel de attentiewaarde als de merkbinding scoort de commercial onder de norm, en dit resulteert in een extreem lage commitmentscore van 10 procent. De norm ligt op 50 procent.


De campagne van Tele2 Punt scoort op alle aspecten negatief. Zo is de verhaallijn niet duidelijk. De tv-commercial laat vier fases zien: het ontstaan der aarde, een hart dat klopt, een dikke blote man die traint voor de spiegel en tot slot de Dixons-winkel waar hij een Tele2-toestel ophaalt. Dat het verbindende element ‘tijd besparen’ is, wordt niet opgepakt.

Daarnaast keuren velen de blote dikzak af (‘walgelijk’, ‘die dikke man heb ik ergens op een bushokje gezien in z’n nakie – best vies’). En bovendien stoot het Tele2-klanten tegen het zere been: ‘Wie denken ze dat hun klanten zijn?’ ‘Ik ben Tele2-klant maar op basis van deze reclame overweeg ik over te stappen.’

Conclusie: flop

Je niets aantrekken van bestaande conventies op de telecommarkt betekent niet dat je je niets moet aantrekken van de bestaande conventies die voor marketingcommunicatie gelden.

De campagne voor Tele2 Punt stoot af in plaats van dan dat ze overtuigt, zelfs onder eigen klanten.

Ellen Piekaar is communicatie research expert bij MarketResponse

Deze Top of Flop staat in

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie