Premium

Vodafone zet nieuwe trend met curatorschap

Vodafone opende als eerste bedrijf een account op Blendle. Een slimme zet, want content-curatie door merken heeft de toekomst.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gebruikers van Blendle kregen deze maand een onverwacht cadeautje. Op het platform verscheen een post van Vodafone, waarop de telecomaanbieder 12.500 euro beschikbaar stelde om het Blendle-tegoed van gebruikers te verdubbelen. Daarnaast opende Vodafone als eerste bedrijf een account, waarmee met merk relevante artikelen over technologie en lifestyle met volgers gaat delen.

Annelies Valk, marketing- & pr-manager bij Vodafone: ‘Er staan geweldige artikelen in kwaliteitskranten en tijdschriften waarvan we weten dat onze doelgroep - overwegend jong, stedelijk en met een grote belangstelling voor nieuwe technologie - ze fantastisch zou vinden. We vinden het leuk dat we een curator voor hen kunnen zijn en zijn benieuwd naar de mening van onze volgers.’

Consument in control

Slim, want met deze stap claimt Vodafone een plek in de voorhoede van een kansrijke nieuwe trend: contentmarketing door curatorschap. Een handige zet, vindt ook Mark de Lange, managing director van contentmarketingbureau Beklijf en medeoprichter van Content Club Nederland: ‘Blendle is een vernieuwend concept in de snel veranderende mediawereld. De consument wil steeds meer zelf bepalen wat, wanneer en hoe hij leest, kijkt en luistert. Kortom: de consument in control. Dat past natuurlijk perfect bij de Power To You-belofte van Vodafone.’

Tijdgeest

Ook getuigt het claimen van de curatorrol op Blendle door Vodafone van een scherp inzicht in de tijdgeest. ‘Door het enorme media-aanbod ontstaat grote behoefte aan filters om wegwijs te worden in de zee van informatie’, zegt De Lange. ‘Vroeger vervulden uitgevers en omroepen en later bloggers die rol. Nu zullen merken dat steeds meer gaan oppakken.’

Wel is het belangrijk om in dit verband onderscheid te maken tussen curatie en aggregatie. De Lange: ‘Waar aggregatie staat voor het automatisch laten binnenlopen van content in een feed, komt bij curatie altijd een menselijk oordeel kijken.’

Social brand team

In het geval van Vodafone zal de curatorrol in eerste instantie worden vervuld door het ‘Social Brand Team’. Rogier Scheinck, social brand specialist bij Vodafone: &;Ons social brand team is veel online en houdt de laatste trends in de gaten. Over media, tech, mobile en lifestyle wordt heel veel geschreven. De bedoeling is om mensen die geïnteresseerd zijn in ons merk proactief context te bieden en te laten zien hoe mobiele technologie onze samenleving beïnvloedt.’

Afgebakend domein

Om als ‘curator-brand’ succes te boeken is het volgens De Lange wel van belang om on topic te blijven: ‘De Vodafone-onderwerpen lifestyle en technologie zijn nog vrij breed. Het claimen van een relevant en helder afgebakend domein is cruciaal. Zo zou Triodos Bank via Blendle content over duurzaam ondernemen kunnen delen en Randstad zou zich kunnen richten op onderwerpen als werkloosheid en kansen op de arbeidsmarkt.

Curatorschap is bij uitstek geschikt voor merken die zich openlijk durven te verbinden aan maatschappelijke kwesties. Kortom: het werkt, maar alleen als je een specifiek domein kiest, glashelder selecteert en op de lange termijn structureel de juiste keuzes qua artikelen maakt.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie