Waar ben je?

De column van Stephan Fellinger in nummer 11 van het Tijdschrift voor Marketing gaat over localisatie:

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

'Een van de belangrijkste vragen die we tegenwoordig via de mobiele telefoon aan elkaar stellen is: 'Waar ben je?' Bij veel verhalen die we elkaar vertellen is de locatie een belangrijke factor.

En naast de fascinatie die we hebben voor de plek waar andere mensen zich begeven, is ook onze eigen locatie steeds belangrijker. De vraag 'waar ga ik heen?' speelt in onze communicatie- en informatiebehoefte een steeds grotere rol.

Google heeft feilloos door dat het draait om de vragen 'waar ben je?' en 'waar ga ik heen?'. Het zorgt dat waar communicatie en informatie een link hebben met locatie, Google Earth en Google Maps relevant zijn.

Organisaties mogen van Google gratis hun database koppelen aan de database van Google Earth en het hele systeem is dermate open dat juist niet alleen bedrijven, maar het vooral gebruikers zijn die hun eigen 'content' combineren met die van Google Earth en Maps.

Tim Hibbard bijvoorbeeld, draagt altijd een gps-unit bij zich. Op kun je precies zien waar hij zich 'live' begeeft. En met de komst van steeds meer mobiele telefoons met een gps en kleding waar automatisch een gps-unit zit ingebouwd, zullen steeds meer mensen hun locatie willen delen met anderen.

Voor de meer traditioneel ingestelde mens is deze drang nauwelijks voor te stellen, maar vergelijk het met de huidige profielsites, waar miljoenen mensen ook al van alles delen.

Op kun je weer je eigen fotoverzameling koppelen aan Google Earth. Zo krijgen vakantiekiekjes een extra dimensie en bedenk dat de nieuwe generatie fotocamera's steeds vaker een ingebouwde gps-unit heeft, waardoor altijd wordt opgeslagen waar de foto precies is gemaakt.

is een vergelijkbare dienst, maar koppelt specifiek foto's van fotosite Flickr aan Google Earth.

Op delen mensen ook hun foto's en routes. heeft het over 'Everything, Everywhere'. Deze community bestaat uit mensen die bijvoorbeeld winkels, tankstations, sportplekken en ziekenhuizen linken aan locaties.

Zo ontstaan kaarten die door gebruikers zelf worden samengesteld. Interessant om te zien dat mensen bijvoorbeeld zelf de locaties van de McDonald's of de Starbucks invullen op de kaarten. Wat wil je nog meer als merk?

Organisatie en merken volgen de gebruiker en verzinnen ook steeds meer toepassingen om hun merken te koppelen aan Google Earth. Want faciliteren als merk wordt belangrijker dan adverteren. Helpen werkt beter dan schreeuwen.

Zo heeft TomTom nu al een Eva makelaars-huizenroute. Via kun je een route uitstippelen langs huizen die je witl bezichtigen en deze kun je daarna overzetten naar de TomTom. Dit soort concepten, waarbij merken zichzelf linken aan een navigatiesysteem of mobiele telefoon met navigatiesysteem, zullen we vaker gaan zien.

Zo kun je natuurlijk ook in een vreemde stad een eigen winkelroute overzetten naar je mobiel, compleet met leuke restaurantjes en plek om te pinnen, 'aangeboden door Mastercard'. Mercedes Benz introduceerde in zijn Amerikaanse modellen, waarbij een ingebouwd navigatiesysteem gekoppeld is aan Yahoo Local-diensten en Google Maps.

Discovery Channel heeft een groot gedeelte van hun videomateriaal aan de kaarten van Google Earth.

Navigeer je bijvoorbeeld door de kaarten van een bepaalde locatie, dan krijg je direct relevant videomateriaal aangeboden. Relevantie ten top en een alternatieve manier om door informatie te navigeren.

Nike gaf al eerder aan internationaal meer te willen investeren in onlinediensten, omdat zij dat meer waarde vinden toevoegen voor de doelgroep dan traditionele vormen van adverteren. Al weer een tijd geleden kwam Nike met een partnership met de iPod, waarmee via een sensor in de schoen, je looproute wordt doorgegeven aan de iPod.

Deze kun je thuisgekomen weer koppelen aan Google Earth onder de naam , om zo je routes te bekijken, te berekenen en te vergelijken met andere mensen.

De KLM laat reizigers via zelf tips plaatsen op Google Earth over reisbestemmingen van de KLM en plaatst daar natuurlijk ook weer relevante aanbiedingen bij, die bezoekers kunnen verleiden via de KLM deze bestemming aan te doen.

De gebruikers hebben Google Earth en Maps al lang ontdekt en het is goed te zien hoe steeds meer merken nieuwe diensten ontwikkelen. Niet zo vreemd ook dat Nokia recent een bod deed op kaartenmaker Teleatlas en dat TomTom en Microsoft met Virtual Earth ook niet stil zullen zitten. Want de komende jaren zullen de vragen 'Waar ben je?' en 'Waar ga ik heen?' steeds belangrijker worden en slimme marketeers gaan daar van profiteren.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie