Zijn er nog copywriters?

In de oude dagen was het leven simpel. Op een reclamebureau had je account, media en creatie. Het accountpersoneel hield zich bezig met alles waar cijfers bij kwamen kijken. De mediamensen kochten millimeters in en brachten de korting binnen waar het bureau van bestond. Creatie ging als volgt: de copywriter schreef, de art director maakte schetsen ter grootte van een postzegel en de werktekenaars knipten, plakten en wreven af.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Copywriting is een begrip met een begrensde betekenis: het schrijven van verkoopteksten. Een copywriter is iemand die daar zijn vak van heeft gemaakt en voldoende van marketing, psychologie én van zijn onderwerp afweet om de briefing te begrijpen en helder en wervend over het aangeboden product te schrijven.

Dacht ik.

Copywriters zijn uit. Superspecialisten, bovenbazen en genieën zijn in. Een snelle scan van een paar van mijn Linkedin-groepen levert de volgende oogst op:

• Ontwikkelaar tekstgeoriënteerde websites
• President & Writer-in-Chief
• Head Copywriter and Business Owner
• Internet Landing Page Copywriter
• Independent Senior Communication and Advertising Professional
• Multichannel informatiespecialist
• Senior Communications Counselor and Writer
• Integrated Creative Copywriter
• Multicultural Creative Director
• Genious

En dat zijn – blijkens hun eigen informatie - óók allemaal mensen die met copywriting hun boterham verdienen. Waarom voel ik me soms zo klein?

Voor de andere kant van het schrijversspectrum hoef je ook niet ver te zoeken: “De Tekstpolitie die de puntjes op de i zet.” Of: “Dé allround copywriters. Wij schrijven teksten met de klank van muziek. Transparant als versgeblazen bellen. Teksten die uw klant begrijpt.” Dat laatste mag je toch hopen.

De digitale dominantie zorgt voor verse instroom in copywritersland. Aan de ene kant marketeers met specialistische kennis. Aan de andere kant de aspiranten die aardig bloggen of infoteuren en best met schrijven de kost zouden willen verdienen. Het is op z’n minst verwarrend dat deze uitersten onder een en dezelfde noemer vallen.

Omwille van de duidelijkheid wil ik voorstellen het begrip copywriter definitief uit ons vocabularium te verwijderen. Laten we het vakgebied opdelen in specialismen, die elk onder hun eigen naam verdergaan. Zo kan een SEO copywriter zich adverteren als spiderman en een copywriter die zich met merken bezighoudt wordt steigerbouwer. En nu we toch de bezem in de hand hebben: waarom zou een direct marketing copywriter zich geen brievenschrijver noemen en een B2B copywriter vertegenwoordiger?

Wie weet er zo nog een?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie