Anno 2009 wil de adverteerder ROI, en dat betekent meetbaar en gerichter adverteren. Print is niet gericht en heeft meestal geen duidelijke doelgroep maar bovenal is het niet transparant en weinig meetbaar. Televisie is massa, net als outdoor, dus kiezen adverteerders liever voor online, DM, indoor en voor narrowcastingmogelijkheden. Deze kanalen motiveren de consument tot actie en zijn ook nog eens goed meetbaar.
Dagbladen, tv zenders maar ook glossyuitgevers verkeren hierdoor in zwaar weer. Financieel Dagblad wordt met de dag dunner, er gaan geruchten over het faillissement van een grote tv-zender en heel veel glossy’s verdwijnen geruisloos van de schappen.
Het wordt nu pijnlijk duidelijk dat de media anders ingezet moet worden en wie niet mee wil, wordt verwijderd.
Daarnaast hebben de consumenten steeds meer macht. Consumenten gebruiken steeds meer tools om met elkaar te communiceren, op fora, weblogs, netwerksites maar ook op Youtube en wie weet binnenkort een nieuwswebsite die de consument zelf in elkaar zet.
Consumenten kiezen hun eigen tv programma’s door tv-on-demand (aanbieders onder andere KPN en UPC) en deze tendens zal de komende jaren sterk toenemen.
Media krijgt dus steeds minder macht, consumenten bepalen het nieuws. En de crisis versnelt deze ontwikkeling alleen maar. Wie dat niet onder ogen wil zien, heeft verloren, hoe groot het bedrijf ook is.
(Dit is de eerste posting van Salome Jansen. Ze werkt al meer dan 15 jaar in de media voor onder andere Veronica en Audax, en was redactielid van Media Prisma (MWG)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!