‘Consument: duurzame klusproducten mogen niet te veel kosten’

55% van de consumenten wil wel een actieve bijdrage wil leveren aan een gezondere leefomgeving.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Iets meer dan de helft van de woonconsumenten vindt duurzaamheid belangrijk bij de aanschaf van doe-het-zelfproducten maar geeft daarbij ook aan dat het niet mag leiden tot extra kosten.

Dit blijkt uit het jaarlijkse WoonKennis Jaarrapport 2015/2016 van BouwKennis waarin de invloed van duurzaamheid op het keuzegedrag van de klussende consument is onderzocht.

BouwKennis verzorgt markt- en marketinginformatie voor de bouw-, installatie- en vastgoedbranche.

Vele facetten

Bij de verkoop van duurzame materialen spelen vele facetten een rol. Van groot belang, en een essentieel aanknopingspunt voor marketing, is de intrinsieke motivatie om een positieve bijdrage te leveren aan het milieu, aldus BouwKennis.

Voor duurzame materialen geldt tevens dat ze het imago hebben duurder te zijn. Daarom is een ander belangrijk punt dat consumenten de wil hebben om extra voor de artikelen te betalen.

Dat bouwen met duurzame materialen niet per se duurder (of ingewikkelder) hoeft te zijn, is een kwestie van kennisverschaffing door toeleveranciers.

Het is daarom ook van belang te weten in welke mate consumenten nu al inzicht hebben in duurzame mogelijkheden rondom klusgedrag.

Actieve bijdrage leveren

Om de mate van bewustzijn rondom het milieu verder te peilen, is consumenten onder andere gevraagd of ze zelf een actieve bijdrage willen leveren aan een gezondere leefomgeving.

Bij gemiddeld 55 procent van de respondenten is dit in (zeer) sterke mate het geval. De woningeigenaar bevindt zich boven dit gemiddelde. Dit geldt ook voor consumenten vanaf 55 jaar en de mensen met een bruto gezinsinkomen van boven de 34.000 euro.

38 procent goed op de hoogte

Met de stelling ‘Ik ben goed op de hoogte van duurzame mogelijkheden bij het verbeteren van mijn woning’, is gemiddeld 38 procent van de consumenten het (zeer) eens.

Dit aandeel is het hoogst onder woningeigenaren.

Het aandeel dat aangeeft goed op de hoogte te zijn loopt enigszins op onder de mensen die de afgelopen 12 maanden een klus hebben uitgevoerd. Zij zijn de afgelopen tijd met klussen bezig geweest, hebben hun kennis hieromtrent verrijkt en zijn zo wellicht ook meer te weten gekomen over duurzame mogelijkheden rondom klussen.

Prijs is belangrijk

Ondanks alle goede voornemens en potentiële voordelen van duurzame producten, speelt er bij de aankoop uiteindelijk altijd een zeer belangrijk aspect mee: de prijs.

Gemiddeld geeft 51 procent van de consumenten aan dat ze duurzaamheid belangrijk vinden bij de aanschaf van doe-het-zelf producten, maar dat dit niet mag zorgen voor extra kosten.

Dit aandeel is het hoogst in de leeftijdscategorie 35 tot 55 jaar. BouwKennis noemt het het lage percentage onder de jongste leeftijdscategorie (18 tot en met 35 jaar) opvallend.

Uit het rapport blijkt echter dat zij minder dan gemiddeld met duurzaamheid bezig zijn.

Bij deze groep zal het beneden gemiddelde percentage dat het (zeer) eens is met de stelling, vooral worden beïnvloed door het feit dat ze duurzaamheid überhaupt minder belangrijker vinden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie