Consument raakt in de war als de merknaam niet de domeinnaam is

Hoewel voor internetwinkels andere regels gelden dan voor reële winkels, is de merkperceptie er minstens zo belangrijk. Retailers moeten dus streven naar herkenbaarheid en een gemakkelijk toegankelijke naam.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er wordt veel gesproken over digibetisme als drempel voor internetgebruik, maar analfabetisme blijkt een andere. Internet heeft immers een sterke focus op toetsenbordcontrole. Het bereiken van de juiste winkel of een specifiek merk hangt, onafhankelijk van de sturing die zoekmachines of andere omgevingen geven, sterk samen met het ingeven van de juiste lettercombinatie op het toetsenbord. Dit geeft ook de beperking weer die men zichzelf dient op te leggen bij het ontwikkelen van merknamen of nieuwe subbrands. Een te hoge complexiteit in naam (herinnering) en schrijfwijze maakt het vinden van merken moeilijk. Anderzijds is uniciteit en onderscheidend vermogen voor merken nog steeds een belangrijke randvoorwaarde, vinden Gaston van de Laar en Lianne van den Berg-Weitzel van Claessens Product Consultants deze maand in het Tijdschrift voor Marketing.

Denk eens aan Spa en San Pellegrino, beide belangrijke mineraalwatermerken, met beide merkspecifieke merknamen, maar heel verschillend in toegankelijkheid en complexiteit.
Bij de ontwikkeling van een nieuw merk of subbrand, kan rekening gehouden worden met het gebruik van deze naam voor internettoepassingen.

Voor een bestaande, minder voor internetgebruik geschikte merknaam moeten andere oplossingen gezocht worden. Hierbij kan gedacht worden aan uitgebreide registratie van domeinnamen. Door alle aan de merknaam verwante namen te registreren en te linken naar het hoofddomein, wordt voorkomen dat een consument tijdens zijn zoektocht uitkomt bij een ander dan het bedoelde merk en opgeeft of, erger nog, bij een concurrerend merk zijn heil zoekt. Nemen we als voorbeeld supermarktketen Albert Heijn, dan zien we dat naast , ook domeinnamen als , , en zelfs zijn geregistreerd en toegang geven tot de website. Een groot deel van typefouten van online consumenten wordt hiermee opgevangen. Maar zelfs binnen een concern zijn niet alle merken zich bewust van het voordeel hiervan. Het webadres van Gall & Gall is , dat ook vanaf bereikt kan worden. Domeinnamen als (het meest voor de hand liggend), , of zijn niet geregistreerd. Daarmee is de merknaam niet de domeinnaam, wat voor de consument verwarrend kan zijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie