Premium

De 5 belangrijkste aankondigingen die Facebook deed op ontwikkelaarsconferentie F8

Facebook ligt onder vuur, maar dat blijkt geen reden om geen nieuwe dingen aan te kondigen op zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie F8.

Mark Zuckerberg op Facebook F8
Facebook

Terwijl ze nog middenin de nasleep van het Cambridge Analytica-schandaal zitten, organiseerde Facebook deze week zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie F8. 

Tijdens deze conferentie worden ontwikkelaars die apps bouwen die werken op (of gebruik maken van) Facebooks platformen en diensten, bijgepraat over de nieuwste ontwikkelingen. Traditioneel is het een moment waarop Facebook nieuwe producten en functionaliteiten aankondigt.

De situatie in de periode voorafgaand aan F8 was dit jaar op zijn zachtst gezegd wat anders dan normaal. Het goedkeuringsproces voor nieuwe apps bijvoorbeeld lag sinds eind maart stil. En in de afgelopen week voerde Facebook in allerijl nog wijzigingen door in de diensten die het aanbiedt aan ontwikkelaars, en waarschijnlijk ook in de aankondigingen die het zou doen op F8.

Desondanks was het een relatief ‘normale’ editie van de conferentie. Ja, Mark Zuckerberg stond in zijn openingsspeech stil bij de recente gebeurtenissen, en er waren aankondigingen op het gebied van betere privacywaarborgen voor Facebook-gebruikers. 

Het bedrijf zette echter de mogelijkheid om nieuwe apps vlak voor de start te laten goedkeuren weer open en kondigde vervolgens een hele reeks nieuwe producten aan. 

Dit zijn de vijf belangrijkste aankondigingen van Facebook tijdens F8.

Advertentie
De roadmap van Facebook
De roadmap van Facebook Facebook

1. Gebruikers krijgen meer controle over hun data

Een van de punten die veelvuldig naar voren is gekomen in de discussie rondom de dataverzameling door Facebook, is het gebruik van een zogeheten trackingpixel. Hiermee verzamelt Facebook op grote schaal informatie over de websites die mensen bezoeken, die gebruikt kan worden om gericht te adverteren op Facebook en Instagram.

Facebook-gebruikers hadden tot nu toe geen controle over die data, maar daar komt verandering in. Tijdens F8 kondigde Facebook namelijk 'Clear History' aan. Hiermee krijg je inzicht in welk sitebezoek door Facebook is geregistreerd en kun je deze data verwijderen. 

Min of meer vergelijkbaar met hoe je in je browser je geschiedenis kunt wissen. Daarnaast kun je het verzamelen van je surfgeschiedenis als onderdeel van je profiel volledig uitzetten.

Als gebruikers dit doen, wordt het voor adverteerders onmogelijk om ze te bereiken middels conversiecampagnes op Facebook en Instagram, op basis van de producten die zij hebben bekeken. Wanneer de nieuwe functie beschikbaar wordt, is nog niet bekend.

2. Iedereen kan AR-filters maken voor Instagram

Instagram introduceert een mogelijkheid voor mensen en bedrijven om hun eigen augmented-reality-filters aan te bieden. Snapchat kwam hier al eerder mee en meestal duurt het dan niet lang voor Instagram het idee kopieert. 

Middels de AR Studio kun je je eigen AR-filters ontwerpen en vervolgens delen op Instagram. Gebruikers die je account volgen kunnen deze AR-filters vervolgens gebruiken binnen hun camera. Onder meer Kylie Jenner, Ariana Grande, BuzzFeed, Vogue en de NBA gaan met de functionaliteit aan de slag als onderdeel van een gesloten beta. Op dit moment is het nog niet mogelijk om de creaties als een gesponsorde filter aan gebruikers aan te bieden, zoals Snapchat dat doet. 

Instagram wordt uitgebreid met de mogelijkheid om te videochatten, ook met meer dan twee gebruikers tegelijk. Gebruikers kunnen voortaan ook vanuit andere apps, zoals Spotify, iets te delen in hun Stories. En tot slot wordt het tabblad Explore vernieuwd, om gebruikers content en accounts te laten ontdekken binnen specifieke interesses. Het taggen van berichten met relevante hashtags wordt daarom nog belangrijker.

Oculus Go
Oculus Go Facebook

3. Een betaalbare virtual-realitybril van Oculus

Oculus, het virtual-realitybedrijf van Facebook, start de verkoop van een betaalbare, zelfstandige VR-bril. Tot nu had je de keuze uit een dure headset, die samenwerkt met een pc, of een mobiele headset waar je je smartphone in stopt. 

Met de Oculus Go krijg je voor 219 euro een virtual-realitybril (en een bijbehorende controller) in handen die volledig zelfstandig werkt. Zelfs een koptelefoon is niet nodig, omdat het geluid verwerkt zit in de hoofdband van de headset.

Qua grafische rekenkracht is de bril niet te vergelijken met een Oculus Rift die aan een pc hangt, maar voor veel virtual-realitytoepassingen is dit een heel toegankelijke en betaalbare oplossing. Bijvoorbeeld voor bedrijven die aan de slag willen met virtual reality op beurzen of in campagnes. 

4. Facebook lanceert een eigen datingapp

Een deel van het succes van Facebook heeft het bedrijf te danken aan het overnemen van andere apps (Instagram, WhatsApp) of het kopiëren hiervan (Snapchat). Facebook ziet uiteraard ook het succes van datingapps als Tinder, happn en Bumble en komt daarom met zijn eigen datingplatform, dat onderdeel wordt van de Facebook-app. 

Je kunt vanuit het sociale netwerk een datingprofiel aanmaken met je voornaam, foto en interesses, dat niet zichtbaar is voor je vrienden of voor mensen die de datingfunctie niet gebruiken. Vervolgens ga je op zoek naar evenementen of interesses en door deze te openen zie je de profielen van de andere datinggebruikers die dat ook hebben gedaan. Vervolgens kun je interesse tonen in het profiel van iemand die je daar tegenkomt en eventueel een chatgesprek beginnen.

WhatsApp
WhatsApp Facebook

5. Nieuwe functies voor Facebooks chatapps

Met WhatsApp kon je al videochatten, en daar komt nu de mogelijkheid bij om dit met een groep te doen. Daarnaast wordt de app uitgebreid met stickers, zoals veel andere chatapps al hebben. Als bedrijf kun je dus je eigen stickers ontwerpen en beschikbaar maken voor de gebruikers van WhatsApp.

Het uiterlijk van Facebook Messenger ondergaat binnenkort een complete verandering. Hierdoor moet de app een stuk overzichtelijker worden. 

Daarnaast krijgt de app enkele nieuwe functies voor bedrijven: onder meer om gesprekken met klanten automatisch te vertalen. In eerste instantie gaat het om het vertalen van Engels en Spaans, dus in Nederland hebben we hier nog weinig aan. 

Daarnaast maakt Facebook het voor bedrijven mogelijk om augmented-realityeffecten toe te voegen aan de camera van Messenger. Vanuit een chatgesprek (bijvoorbeeld met een chatbot) kan de camera met een specifiek effect worden geactiveerd. Hiermee kun je bijvoorbeeld producten visualiseren.

Wat Facebook niet aankondigde

Eén aankondiging ontbrak echter: die van een slimme speaker. Het gerucht gaat al een tijdje dat Facebook werkt aan een concurrent voor de Amazon Echo en de Google Home. De hele privacydiscussie is mogelijk de reden dat Facebook hem niet heeft aangekondigd. Facebook zou volgens CNBC zelfs overwegen om thuisland de VS in eerste instantie over te slaan bij de introductie van de speaker.

premium

Registreer en probeer 1 maand gratis

Om dit artikel te kunnen lezen heb je een Premium account nodig. Registreer nu en probeer de eerste maand gratis.

Probeer 1 maand gratis Abonneer direct

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie