Premium

Editor’s pick: 4 internationale artikelen die je gelezen moet hebben

Onmogelijk om alle interessante artikelen te spotten en te lezen. Daarom maakt de redactie van Adformatie wekelijks een selectie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De geautomatiseerde inkoop van reclameruimte heeft zienderogen de overhand gekregen in display, maar ook andere vormen van media ondervinden in toenemende mate de invloed. Een onderzoek van AOL dat is opgepikt door Mediapost.com, laat zien dat programmatic in de VS voor alle vormen van media wordt ingezet, inclusief de meest tradionele: tv. 

Volgens het artikel maakt 76% van de adverteerders inmiddels gebruik van programmatic voor display inkoop. 56%  koopt mobile inventory op deze manier; 48% gebruikt programmatic voor video ads; 24% voor social; 32% voor search; en 13% voor television. Bij de (media)bureaus liggen de percentages nog iets hoger. Overall maakt 90% van de inkopers gebruik van programmatic.

Bron van zorg is wel de complexiteit van de techniek. 60% van de respondenten geeft aan dat digitale media in- en verkoop nog altijd teveel tijd vraagt.

Het escalerende geweld in het Midden Oosten bereikte deze week een nieuw dieptepunt met de onthoofding van de Amerikaanse journalist James Foley. IS heeft laten zien dat het de sociale media als geen ander weet te bespelen. Zo heeft het een app die de smartphones van sympathisanten gebruikt om tweets te verspreiden, ook de vreselijke beelden van Foley.

Twitter voelde zich genoodzaakt om de accounts van mensen die de shockerende beelden versturen, te blokkeren. Maar hoe effectief is dit? Hebben sociale netwerken een ethische taak? Hoe zit het met de vrijheid van meningsuiting? En waarom worden dergelijke beelden niet gefilterd, zoals gebeurt met foto&;s van kindermisbruik? BBC News geeft antwoorden in een verhelderend artikel.

Rovio, maker van Angry Birds, kiest eveneens voor geautomatisteerde inkoop. Angry Birds heeft al een private marketplace voor het verkopen van overtollige, niet-gamespecifieke inventory. Volgens dit artikel op Thedrum.com is het nu echter bezig met de uitrol van een oplossing waardoor merken gericht kunnen inkopen bij verschillende games. Volgens een toelichting van het bedrijf zelf, speciaal om tegemoet te komen aan vragen van adverteerders als Proctor & Gamble en Kellogs.

De Ice Bucket Challenge gaat in vliegende vaart over de wereld. Van Bill Gates en Mark Zuckerberg tot Christiano Ronaldo, allemaal maakten ze een filmpje als statement in de strijd tegen ALS. Over de effectiviteit van de actie lopen de meningen uiteen.  Via Mashable komt nu echter de Ice Bucket Challenge van Kermit de Kikker. Volgens Mashable de &;Ice Bucket Challenge die een einde maakt aan alle Ice Bucket Challenges.&;
Alleen het filmpje kijken kan natuurlijk ook.

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie