Einde van het sprookje?

CEO Michael Eisner ís Walt Disney Company. Geen wonder dat zijn reputatie tegelijk met Disney’s aandelen omhoog schoot, en nu weer keldert nu het bedrijf wankelt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Toen Eisner in 1984 het roer overnam, was Disney de weg kwijt. Maar alles wat Eisner en zijn team aanpakten, veranderde in goud: de Lion King-film, met alle merchandising en spin-offactiviteiten, talloze nieuwe Disneywinkels, nieuwe hotels en nieuwe attracties. Dertien jaar lang groeiden de aandelen met 27% per jaar en ook Eisner werd een rijk man. Midden jaren negentig keerde het tij. De goede jaren werden gevolgd door menselijke problemen, managementmissers en businessproblemen, zoals stijgende speelfilmkosten, programmeringsfouten bij ABC, een overkill aan Disney-spullen, concurrentie van internet en als dieptepunt de recente aanslagen, met desastreuze gevolgen voor de themaparken. De cijfers kelderden de laatste vijf jaar dan ook danig, en Eisner ligt onder vuur: vanwege zijn ego, arrogantie, zijn buitensporige honorering los van elke prestatie, zijn onvermogen cruciale managers te behouden, zijn ‘control-freak’neigingen en zijn zwakke bestuur van vriendjes.Kan Eisner nogmaals een ommekeer bewerkstelligen? De initiatieven zijn talrijk: kosten- en personeelsbezuinigingen, Disneyfilms op DVD, video-on-demand op kabel, uitbreiding themaparken, nieuwe manieren om Disney-vakanties online te boeken, enzovoorts. Eisner zelf is overtuigd dat hoge kwaliteit uiteindelijk altijd wint, en zorgt er als chief creative officer voor dat alle Disney-activiteiten ethisch en moreel zijn, en creatief van de hoogste kwaliteit. Hij bemoeit zich met de kleinste details. Maar juist dát jaagt goede managers weg.

Bron: fortune

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie