Zo wordt ADR een one-stop-shop voor nieuws, video en entertainment

Directeur journalistiek Erik van Gruijthuijsen over de strategie achter de explosieve groei van het online bereik van ADR

Directeur journalistiek Erik van Gruijthuijsen

Een andere manier van journalistiek bedrijven en een nieuwe focus van het marketingteam hebben gezorgd voor een explosieve groei van het online bereik van ADR. Directeur journalistiek Erik van Gruijthuijsen: ‘Dit jaar zullen we tienduizenden nieuwe digitale abonnees aan ons binden en het mooie is: dat zijn vooral mensen die nog nooit betaald hebben voor journalistiek.’

Eerst wat cijfers op een rij. Elke dag verwelkomt ADR 3,5 miljoen unieke bezoekers of meer. Van die 3,5 miljoen unieke bezoekers komt ongeveer 2,3 miljoen van het AD, de rest van de regionale titels. Dat was eind 2016 nog maar 1,5 miljoen per dag. Dit jaar verwacht Erik van Gruijthuijsen dat het aantal puur digitale abonnees op tussen de 30 en 40 duizend komt te staan. Je kunt je haast niet voorstellen dat ADR pas sinds begin 2018 volledig digitale abonnementen aanbiedt.

 

Hoe verklaar je de digitale groei van ADR?

‘De manier van journalistiek bedrijven is een heel andere geworden. Een paar jaar geleden waren de redacties vooral gericht op de papieren krant. Nu maken verslaggevers foto’s en video’s en ze schrijven stukken. Vervolgens bepalen de eindredacteuren waar ze de producties plaatsen, op welk moment en op welke manier: online of in de papieren krant. 

‘Het is niet alleen een nieuwe journalistieke benadering. Met ADR willen we de lezer, kijker en gebruiker het wereldnieuws tot aan het nieuws vlak voor hun voordeur bieden: van Trump tot de lokale wethouder, van Lionel Messi tot het 2eklasse amateurvoetbal en van Beyoncé tot de musical op de basisschool van jouw dochter. We brengen dat in tekst, beeld en video. Niemand is zo lokaal als wij.’

In site-bezoekersaantallen is ADR groter dan Nu.nl en NOS.nl. Hoe gaat het met de kubusapp die ADR in mei 2018 introduceerde?

‘Daarmee hebben we een achterstand op Nu.nl en NOS.nl die we snel hopen in te halen. We hebben hoge verwachtingen van de app, vanwege de spectaculaire groei die we het afgelopen jaar bij zowel het AD als de regiotitels hebben gerealiseerd. Onze ambitie is dat mensen onze app op het eerste scherm van hun telefoon zetten en daar elke dag een paar keer terugkeren, omdat er elk moment van de dag iets te beleven is.’

Hoe draagt de marketingafdeling bij aan de groei?

‘Het team dat marketing bedrijft om de groei van de kubusapp tot stand te brengen, is inmiddels groter dan het team dat zorgt voor de groei van de traditionele abonnees. Die traditionele abonnees koesteren we, want zij zorgen nog steeds voor het overgrote deel van onze omzet, maar wij hebben de ambitie om volgend jaar te groeien in betalende klanten. We zullen dit jaar tienduizenden nieuwe digitale abonnees aan ons binden en het mooie is dat dit vooral mensen zijn die nog nooit hebben betaald voor journalistiek. Het AD concurreert met gratis media en dat geldt ten dele ook voor de regionale titels, maar voor wat wij lokaal kunnen bieden, zijn veel mensen graag bereid te betalen.’ 

Hoe pakken jullie de conversie naar betaalde digitale abonnementen aan?

‘Iedereen die weleens op de apps van onze sites zit, ziet dat er steeds meer premium content op staat, waar je alleen bij kunt als je inlogt of betaalt. Dat loopt als een trein, al werken we nog aan het optimaliseren van het gemak waarmee mensen kunnen betalen, want dat is essentieel om echt succes te hebben. De groei in digitale abonnementen heeft ons verrast. Het gaat om nieuwe abonnementen die we eerder niet aanboden. En het zijn geen proefabonnementen, de meeste mensen blijven.

‘De afgelopen jaren hebben we ingezet op het vergroten van ons bereik en nu zijn we volop bezig onze bezoekers te verleiden om zich te identificeren - wat goed is voor onze adverteerders -, of te betalen. Dat willen mensen graag omdat we regionale, lokale en stedelijke content bieden die je nergens anders kunt vinden. De regionale titels van ADR zijn zo wijd vertakt en zo lokaal - we hebben 80 edities bij de kranten - dat ze content bieden die een regionale omroep niet kan bieden.’

Wat maakt de kubusapp anders dan andere nieuwsapps?

‘Hij kantelt met simpele duimbewegingen naar vier “werelden”: nieuws, regio, video en Topics met daarachter deelsecties zoals Werk, Auto, Wonen, Koken & Eten en Tech. Er komt trouwens dit najaar een vijfde “wereld” bij: puzzels en gaming. 

‘Na de home en de sectie regio, waarin je als gebruiker vier gemeenten kunt kiezen, krijg je in de videowereld een keur aan nieuws en videoproducties voorgeschoteld. Regionaal nieuws en sport staan bovenin, maar er is ook een groot aanbod in videoclips van het internationale nieuws, Engels en Spaans voetbal en Formule 1.’

Hoofdredacteur Hans Nijenhuis zei al: ‘We waren een krant, we werden een krant met een website en we worden een krant met een website en een digitale zender’. Het lijkt wel of AD meer video’s dan nieuws maakt?

‘Nee, zover is het nog lang niet. We maken dagelijks tot vierhonderd nieuwsartikelen en bijna honderd nieuwsvideo’s. De indruk dat er veel is ontstaat doordat we video prominent presenteren. Mede daardoor zijn we de afgelopen twee jaar explosief gegroeid: van vrijwel nul naar meer dan 50 miljoen videoviews per maand. Live video wordt steeds belangrijker. Bij grote gebeurtenissen, zoals de aanslag in Utrecht, zijn wij uren lang live met onze eigen verslaggevers ter plaatse. Dat is wat mensen in een app zoeken. 

‘Maar video gaat breder dan nieuws alleen. Naast nieuwsvideo’s zetten we ook veel andersoortige video’s online. Daarvoor hebben we diverse partnerships gesloten, onder meer met NOC*NSF, 24Kitchen, Ziggo Sport en RTL. Met Koken & Eten, korte documentaires, humor en minicolleges wetenschap bereiken we een brede doelgroep. 

‘Elke werkdag wordt live de Ochtend Show to go online uitgezonden op alle sites van de ADR-titels. In 20 minuten biedt de show een levendig overzicht op het nieuws, sport en entertainment. In de uitzending wordt dagelijks geschakeld naar redacties van de aangesloten ADR-titels, om regionale verslaggevers en specialisten aan het woord te laten.’

Wanneer is de transformatie voltooid?

‘Nog lang niet. Ons doel is een one-stop-shop te zijn voor nieuws, video en entertainment. Waarbij mensen de app op het eerste scherm van hun telefoon hebben staan en daar elke dag een paar keer naar terugkeren. We willen naast informeren ook entertainen. Redacties vinden dat weleens moeilijk en zeggen: wij zijn er toch voor het nieuws? Ja, door de dag heen zijn we er vooral voor het nieuws, aan het eind van de dag voor de achtergronden bij het nieuws, en in de avond willen we mensen entertainen met onze shortform-series, zoals Fit met Arie BoomsmaTrucker Zoekt Vlam en Brieven met Eus. Ook een mooie omschrijving vind ik deze: het AD als tv-zender in je broekzak.’

'Het mooie is dat onze nieuwe digitale abonnees vooral mensen zijn die nog nooit hebben betaald voor journalistiek'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →