Het globaliseringsproces is niet te stoppen, voorspelde Levitt in 1983. En hij kreeg gelijk: grote, voornamelijk Amerikaanse merken veroverden de wereld. Totdat er bijna tegelijkertijd een economische recessie aankwam en er wereldwijd steeds meer anti-Amerikaanse sentimenten ontstonden. Gevolg: een sterke opkomst van lokale merken, als reactie op de dictatuur van de ‘big brands’. De Amerikaanse marktleiders reageerden direct. Coca-Cola begon bijvoorbeeld een campagne met het veelzeggende motto: ‘think local, act global’. Betekent dit nu het definitieve einde van de hegemonie van de global brand? Ja en nee. Ja, want de consument lijkt echt genoeg te hebben van het ‘All American’-imago van bepaalde merken. Nee, want er is een nieuwe economische wereldleider onderweg: China. De eerste Chinese multinationals zijn al gesignaleerd: Legend (computers), TCL (gsm’s) en Tsingtao (bier). Geen twijfel mogelijk: over twintig jaar is China wat Japan was in de jaren zestig.
<#FONT SIZE=1>Bron: Harvard Business Review<#/FONT>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!