Het wereldmerk komt terug

Twintig jaar na de publicatie van Theodore Levitts geruchtmakende artikel The Globalization of Markets lijkt het tij volledig omgeslagen naar lokale merken. Maar let op: China komt eraan als nieuwe ‘brandleader’.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het globaliseringsproces is niet te stoppen, voorspelde Levitt in 1983. En hij kreeg gelijk: grote, voornamelijk Amerikaanse merken veroverden de wereld. Totdat er bijna tegelijkertijd een economische recessie aankwam en er wereldwijd steeds meer anti-Amerikaanse sentimenten ontstonden. Gevolg: een sterke opkomst van lokale merken, als reactie op de dictatuur van de ‘big brands’. De Amerikaanse marktleiders reageerden direct. Coca-Cola begon bijvoorbeeld een campagne met het veelzeggende motto: ‘think local, act global’. Betekent dit nu het definitieve einde van de hegemonie van de global brand? Ja en nee. Ja, want de consument lijkt echt genoeg te hebben van het ‘All American’-imago van bepaalde merken. Nee, want er is een nieuwe economische wereldleider onderweg: China. De eerste Chinese multinationals zijn al gesignaleerd: Legend (computers), TCL (gsm’s) en Tsingtao (bier). Geen twijfel mogelijk: over twintig jaar is China wat Japan was in de jaren zestig.

< SIZE=1>Bron: Harvard Business Review<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie