Hoger opgeleiden ontberen commercieel talent

Meer dan 60 procent van de hoger opgeleiden in Nederland noemt zichzelf commercieel zwak. Een opmerkelijk cijfer voor een land dat beroemd is om zijn koopmansgeest. De cijfers zijn afkomstig uit het Bereiks Onderzoek Arbeidsmarkt 2003 van VNU Business Publications, dat vorige week werd gepresenteerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De respondenten zijn gevraagd naar hun vijf sterkte en zwakste eigenschappen. HBO-ers vinden zichzelf vooral stressbestendig en klantgericht. WO-ers roemen vooral hun analytische vermogen. Deze eigenschap bestempelen HBO-ers juist significant vaker als zwak.
Vrouwen zetten hun langzame doch gestage opmars op de arbeidsmarkt voort. Inmiddels is 31,5 procent van de hoger opgeleiden vrouw. Dat het traditionele mannenbolwerk van de technische beroepen inmiddels voor bijna 20 procent door vrouwen wordt bevolkt (was in 2001 nog maar 11,1 procent) is een verder bewijs van hun voortschrijdende arbeidsemancipatie.

Ten opzichte van BOA 2001 blijken personeelsadvertenties op vacaturesites aan belang te hebben gewonnen en is het gemiddelde bereik van (bijna) alle printtitels gedaald. Op Internet zijn Monsterboard.nl, Nationale Vacaturebank.nl en Intermediair.nl voor hoger opgeleiden de meest relevante vacaturesites.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie