Klant wil contact via e-mail of post

Als bedrijven contact zoeken met consumenten, kunnen zij dat het best doen via e-mail of geadresseerde post.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De consument heeft een sterke voorkeur voor direct contact via e-mail en geadresseerde post. Dat blijkt uit de eerste aflevering van het Trendonderzoek Dialoogmedia op initiatief van in samenwerking met onderzoekspartners 2organize en ANWB Media. Het onderzoek (uitgevoerd door Synovate en te verkrijgen bij de DDMA) richt zich op zes bedrijfssegmenten: energiebedrijven, mediabedrijven, goede doelen, financiële instellingen, toeristische bedrijven en telecom- en internetbedrijven.
Folders en e-mail zijn de meest ingezette kanalen bij dialoogmarketing. Daarbij zijn wel verschillen zichbaar. De meest fanatieke folderaars zijn telecom- en internet bedrijven (gemiddeld 33,6 keer per
jaar), terwijl ook toeristische bedrijven en financiële instellingen veel folders verspreiden. De hoge score voor e-mail is sterk beïnvloed door toeristische bedrijven (met gemiddeld ruim 44 contacten per jaar). Ook mediabedrijven en financiële instellingen mailen iets vaker dan gemiddeld.
Goede doelen en mediabedrijven versturen meer dan gemiddeld geadresseerde folders. Verder zoeken ze de klant ook vaak op straat op. Goede doelen en financiële instellingen maken opvallend veel gebruik van de telefoon als contactkanaal. Het benaderen van consumenten via het online profiel gebeurt sporadisch. Ook de mobiele telefoon wordt nog weinig ingezet. De meest fervente gebruikers van dit kanaal zijn financiële instellingen en telecom- en internet-bedrijven.

Effectiviteit
Behalve naar de mate waarin branches gebruikmaken van de verschillende kanalen, is ook gekeken naar de effectiviteit van deze inzet. Voor energiebedrijven is telefonische werving de meest effectieve manier om klanten te werven: 21 pct van de ondervraagden geeft aan naar aanleiding van een telefonisch contact ‘wel eens’ te zijn gewisseld van energieleverancier.
Op ruime afstand volgen verkoop aan de deur (15 pct), straatverkoop (9 pct) en geadresseerde post (8 pct). Voor het werven van abonnees zijn e-mail, telefoon en internet effectief: 17 pct van de ondervraagden zegt wel eens een abonnement te hebben genomen na contact via een van deze kanalen. Ook geadresseerde post (16 pct), straatverkoop en folders doen het goed.

Meer vandaag in Adformatie.

Onderzoeksrapport

Het onderzoeksrapport is medio oktober 2010 beschikbaar. Bestellen bij Jonneke Prinsen (Onderzoek DDMA): , 020-4528413
Kosten DDMA-leden: € 95,-
Niet-leden: € 350,-

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie