Luisteraar meer dan ooit behoefte aan constructief nieuws

Het consumeren van slecht nieuws verminderd onze innovatiekracht

We kampen inmiddels acht maanden met corona en het nieuws wordt nog altijd door het virus beheerst. Dit geeft niet alleen een vertekend wereldbeeld, het voorziet ook niet in de vraag van de lezer en luisteraar. Die geeft te kennen meer positief nieuws te willen. Nieuws van de Vooruitgang van radiostation Sublime voorziet al zes jaar met succes in deze behoefte.

In een recente poll van tv- en radiozender RTV Noord onder 4860 correspondenten geeft 90 procent aan meer behoefte aan positief nieuws te hebben. Het hoopgevende boek De meeste mensen deugen van Rutger Bregman voert nog altijd de Nederlandse bestsellerlijsten aan. En onderzoek van de Hogeschool van Windesheim toont aan dat constructieve artikelen positiever worden ervaren en beter onthouden. Ook de betrokkenheid en interactie lijkt groter.

Toch geldt nog steeds bij veel nieuwsorganisaties: slecht nieuws is nieuws en goed nieuws is geen nieuws. Een schandaal in het Witte Huis of het aantal coronadoden, daar kun je verslag van doen. Over geleidelijke vooruitgang en kleine overwinningen wordt niet zo snel een nieuwsverhaal gemaakt. Vermaard journalist Charles Groenhuijsen zegt hierover: “We moeten realiseren dat de journalistiek een soort spiegel is. Onze kijkers kijken in deze spiegel en zouden de wereld moeten zien zoals hij is. En dat doen ze niet. Ze zien een spiegel die beslagen is. Het belicht altijd de negatieve kant van het leven.”

Ernstige gevolgen

Deze negatieve bias in de journalistiek blijft niet zonder gevolgen. Uit studies blijkt dat als je mensen bang maakt over hoe de dingen zijn, zonder ze iets in het vooruitzicht te stellen wat de situatie kan verbeteren, je hun immuunsysteem onderuit kunt halen. Ook is aangetoond dat het consumeren van slecht nieuws onze innovatiekracht verminderd. Bovendien geeft het een vertekend wereldbeeld. Data afkomstig uit langdurig onderzoek laat zien dat de wereld er op het gebied van gezondheid, armoede, onderwijs, geweld en corruptie veel beter voor staat dan de media ons willen doen geloven. 

Deze data vormt de basis van Nieuws van de Vooruitgang van Sublime. We bieden onze luisteraars acht keer per dag een breder perspectief op de wereld met onze eigen constructieve nieuwsbulletins, websiteberichten en sociale media. We gaan ellende niet uit de weg, maar stellen tevens de vraag, “Wat nu?”, waardoor de veerkracht van de mens beter in beeld komt.   
 

Adverteren bij Sublime

Constructief nieuws draagt bij aan maatschappelijke vooruitgang en voorziet in een brede behoefte van consumenten. Wil jij je als merk of bedrijf met deze optimistische visie van Sublime verbinden? Wil jij een hoogopgeleide doelgroep die openstaat voor verandering en vernieuwing voor jouw merk laten werken? Kijk dan op www.sublime.nl/adverteren of neem dan contact met ons op via info@sublime.nl.

 

 

Plaats als eerste een reactie