McDonald’s zoekt moeders met kinderen

Met de introductie van een serie salades begint McDonald’s volgende maand aan een nieuwe campagne om jonge moeders met kinderen aan zich te binden. Een unieke campagne, aldus marketing directeur van McDonald’s Nederland, Richard Oomens, vorige week tegen het ANP. Nog nooit eerder zijn er zoveel nieuwe producten geïntroduceerd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vanaf 6 mei kunnen klanten kiezen voor vier verschillende maaltijdsalades, een zakje fruit, een Danone-yoghurtje, een nieuw kipbroodje en een nieuwe kleine salade. Grootste slachtoffer is Friesland Coberco Dairy Foods, dat zijn gezonde Breaker ziet verdwijnen uit het aanbod van McDonald's, zoals marketing-online ook al enkele weken geleden berichtte. ‘We hebben het veel gepromoot, maar het sloeg niet aan’, al-dus algemeen directeur Paul van der Stoel van McDonald's Nederland. ‘Onze klanten willen het product zien en dat was bij de McBreaker niet het geval.’

Ook de McSalad-shaker, die wel goed werd verkocht, ziet de McDonald's-klant straks niet meer terug in de 225 Nederlandse restaurants. Onderzoek van het concern heeft uitgewezen dat er behoefte is aan grotere maaltijdsalades. In Groot-Brittannië en Duitsland kunnen de fastfoodies er al van smullen, met een grote hoeveelheid dressing (75 milliliter) als ze dat willen. De salades zijn geen probeersel, bezweert Oomens. ‘Ze zijn een permanente toevoeging aan ons aanbod. Klanten vragen er om, vooral moeders met kinderen, zo blijkt.’
De nieuwe campagne moet tegelijkertijd een bijdrage leveren aan de inspanningen van McDonald's om zijn eters een gezondere levenshouding bij te brengen. Gemiddeld bezoekt de Nederlander twee keer per maand McDonald's. ‘Het is niet de bedoeling dat je alleen maar hamburgers bij ons eet’, aldus Oomens. ‘Wij zien graag dat het de ene keer een McMuffin is bij het ontbijt, dan weer een salade bij de lunch of een traditionele hamburger.’

De nieuwe salades worden verkocht onder de naam Salads Plus en kosten 4,50 euro. McDonald's zegt met de salades niet te reageren op de maatschappelijke discussie die wordt gevoerd over zwaarlijvigheid. ‘De salades hebben we al sinds eind jaren tachtig. Mensen hebben per definitie zelf de verantwoordelijkheid. Maar wij moeten het niet daarbij laten’, aldus Van der Stoel.
Ook in de marketing is er het een en ander veranderd. In de nieuwe strategie om ‘naar de gasten toe te gaan’ gaat McDonald's binnenkort naar de Libelle Zomerweken en zullen lezers van dit weekblad én Margriet apart worden benaderd. Jonge moeders die een restaurant opzoeken, kunnen rekenen op een Enjoy-mini-magazine met tips over weekeinden weg, kortingsbonnen en hoe een kinderfeestje kan worden gegeven bij McDonald's.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie