Merkwaardering is totaalervaring

De waarde van een merk wordt niet alleen bepaald door wat de aanbieder denkt. Merken zijn fenomenen, ervaringen die voor een ieder kunnen verschillen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

En dat leidt soms tot grappige toestanden. Zoals die wereldberoemde tv-fabrikant die zijn licht dalende omzet wilde opkrikken met een nieuwe positionering en dito campagne. Eerst werden marktonderzoekers aan het werk gezet om te kijken welke reclameboodschap de huidige klantengroep zou kunnen aanzetten tot herhaalaankopen. Wat bleek? Consumenten vonden de lopende campagne uitstekend, hadden in beginsel geen klachten over de tv, maar wel over de afstandsbediening: de verf die de cijfertjes moest aangeven, bladderde er zo snel van af. Erger was dat de klanten de slechte kwaliteit van de afstandsbediening symptomatisch vonden voor de tv, ‘’want die zou dan ook wel slecht zijn’’. En dus kochten ze een ander merk. Na een nieuw verfje op de afstandsbedieningen, kroop het marktaandeel weer snel terug naar oude hoogten. Kortom, het gaat bij de waardering van merken om het totale palet aan ervaringen van gebruikers van merkproducten.

< SIZE=1>Bron: Admap<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie