Omar Quiñones (Crispin Porter + Bogusky, Miami): 'Wie ben je?'

DDB & Tribal's Anouke Jansen blogt de komende tijd over de HOALA Master Account Planning die zij volgt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door

Na even zeuren (nu ja, dat viel best mee), kreeg ik mijn management dan toch zo gek: komende maanden volg ik de Master Account Planning van .

De eerste in Nederland die zich toespitst op strategen uit het reclamevak. Omdat ik als content & community manager aardig wat met ze van doen heb, vind ik het belangrijk ze eens wat beter te leren kennen. Iedere week worden strategisch directeuren van ‘s werelds beste bureaus ingevlogen om mij en mijn medestudenten eens even lekker onder te dompelen in hun verworven kennis en ervaringen.

Maar kennis moet gedeeld. Dus voor wie er (nog) niet bij kan zijn: komende maanden lees je hier het antwoord op je meest prangende vragen.

Deze week maak ik kennis met Omar Quiñones, Group Planning Director (Crispin Porter + Bogusky, Miami). Zijn Master Class vestigt de aandacht op hoe cultuur en commercie zich tot elkaar verhouden. Een vraaggesprek.

&;Wie ben je?&;
Dit is geen vraag die ik aan Omar stel. Nee, Omar stelt mij eerst een vraag. En of ik het antwoord even op wil schrijven. Dus ik schrijf braaf op: 
&;Ik ben Anouke. Ik ben nieuwsgierig naar hoe mensen met elkaar omgaan. Ik vind het te gek om de status quo uit te dagen. Die uitdaging is vooral een manier om mezelf beter te leren kennen. Zelfreflectie en mezelf ontwikkelen tot de volwaardige persoon die ik zou kunnen zijn, heb ik tot belangrijkste doelstellingen in mijn leven verheven.&;

(Er komt dadelijk een clue…) 

Maar nu toch echt een vraag aan jou, Omar. Welke van alle vaardigheden die jij als Group Planning Director hebt, zijn absoluut onmisbaar?

Omar: &;Empathie en nieuwsgierigheid. Het zijn de twee vaardigheden die ik ook altijd in nieuwe werknemers zoek en die ik koester als onderdeel van mijn eigen toolkit. Vroeger was ik psycholoog. Ik deed veel ervaring op in het luisteren naar mensen. Luisteren zonder te oordelen en zonder mijn eigen waarden op de ander te projecteren. Bewust worden van vooroordelen. Als psycholoog werd ik daarin getraind. Ik leerde mijn vooroordelen kennen.&

Stel nu dat ik geen psycholoog ben geweest… Is er hoop?

&;Absoluut. Empathie kan je leren. Hoewel bij sommigen al iets meer aangeboren, is het een vaardigheid die verder aangescherpt kan worden. Ik denk dat iedereen altijd de dingen beter kan doen. Ook ik. We hebben het hier over een interpersoonlijke vaardigheid. Het interessante aan dit type vaardigheid is dat het nauw samenhangt met persoonlijke eigenschappen. Zoals "openheid". Je kant het niet leren, maar het is ook niet statisch. Je valt in een spectrum. Te vaak wordt gedacht dat je óf het één óf het ander bent; introvert óf extravert, gesloten óf open. Maar dat is niet waar. Mensen veranderen gedurende hun leven en bewegen zich door het spectrum. Je levenservaringen zijn bepalend voor hoe je je vormt. En dus geloof ik dat je erop uit moet. Hoe meer je een ander ervaart en des te meer je naar andere zienswijzen luistert, des te meer zal je conversaties kunnen hebben zonder te oordelen en zonder vooroordelen.&;

We hebben nog niet over reclame gesproken. Wat biedt bovenstaand pleidooi ons vak?

&;Empathie is van groot belang in het reclamevak. Als je mij vraagt of we tot de creatieve klasse behoren, dan zeg ik "ja". Mensen uit zo’n creatieve klasse, hebben vaak een heel ander profiel dan de mensen die een merk daadwerkelijk gebruiken en zich ermee verbonden voelen. Het is ook niet altijd nodig om onderdeel te zijn van de groep die je wilt bereiken. Het beste wat wij hen te bieden hebben, is een onbevooroordeelde kijk op wie zij zijn. Dat is dan ook precies waar ik waarde vind in de reclamewereld. Hier is het waar ik een bijdrage kan leveren: werk dat relevant is en anderen niet beledigt. De ander moet zich verbonden kunnen voelen.&;

Omar sluit af met een laatste wijze les. Hij vraagt een ieder te reflecteren op zijn/haar antwoord op de door hem eerder gestelde vraag &;Wie ben je?&

Wat blijkt: de manier waarop mijn medestudenten en ik deze vraag beantwoord hebben is sterk gekleurd door de groep mensen waarin we ons bevinden. Als onderdeel van een andere groep, zou een ieder deze vraag weer anders beantwoorden. Mocht ik binnenkort een doelgroeponderzoek doen, dan heb ik mijn belangrijkste vraag vast klaar: &;Wie ben jij nog meer?&;.

Lees hier haar .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie