One stop personal financial management

Consumenten over de hele wereld hebben één ding gemeen: ze zijn gek op geld maar hebben een broertje dood aan het beheren ervan. Zeker als je bij meer banken bankiert, valt het niet mee een goed overzicht te krijgen op je financiele situatie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er zijn softwarepakketten op de markt die claimen het makkelijk te maken voor je. De praktijk is echter bitter: je moet eerst snappen hoe het pakket werkt, vervolgens moet je gegevens downloaden en dan pas heb je wat je zoekt: inzicht en overzicht over je financien. Een brug te ver voor de meeste mensen.

In stond deze week een artikel over een nieuw bedrijf in de VS die het voeren van de financiele huishouding niet alleen makkelijker maakt, maar tevens claimt geld te verdienen voor de consument.

Hoe werkt het? Elke nacht download Mint saldo en transactie-informatie van alle banken en creditcardmaatschappijen waar de klant bankiert, ordent de gegevens naar uitgavencategorie en plaatst de informatie vervolgens in een overzichtelijke format aangevuld met visueel materiaal zoals grafieken en uitgavenschema's. Het grote voordeel is dat de klant niet meer zelf hoeft te downloaden. En het is gratis.

Dat is echter nog niet alles. De kracht van de propositie van Mint is dat zij klanten wijst op betere deals, bijvoorbeeld hogere spaarrente bij een andere bank of een lagere leenrente bij een andere creditcardmaatschappij.

Daarnaast geeft Mint adviezen over mogelijk betere deals op basis van uitgavenpatronen voor bepaalde bestedingscategorien. Betaal je bijvoorbeeld ? 100 per maand voor je mobiele abonnement, dan komt Mint met een tip om over te stappen naar een andere provider voor ? 75 per maand.

Het verdienmodel is gebaseerd op lead generatie. Voor elke lead naar een aangesloten financiele instelling ontvangt Mint een bedrag. De klant betaalt zoals gezegd niets.

Wat betekent dit voor de marktverhoudingen? Het consumentengedrag zal wijzigen (minder loyaliteit, meer switchgedrag), de markt wordt transparanter en de concurrentie intenser. De marges zullen daardoor hoogstwaarschijnlijk gaan dalen voorzover het gaat om financiele commodities.

In Nederland is er zover ik weet geen bedrijf als Mint.

Stel dat die er wel komt, dan zullen banken gedwongen zijn hun operationele strategie te wijzigen naar een efficienter, flexibeler en goedkoper bedieningsconcept.

En ze zullen meer focus moeten leggen op de toegevoegde waarde van de adviserende dienstverlening. Immers, niet alle financiele diensten zijn commodities en consumenten blijven behoefte houden aan advies als het gaat om belangrijke en complexe financiele beslissingen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie