Pijper Media staakt drukactiviteiten, magazinetitels 'niet in gevaar'

Groningse uitgever verandert zijn businessmodel: drukkerij verdwijnt helemaal.

Het was jarenlang het businessmodel: magazines uitgeven én zelf drukken om de eigen persen te laten draaien. Maar ​​​​Pijper Media stopt nu met het drukken van de eigen titels. Sterker nog: het bedrijf staakt alle drukactiviteiten. Dat meldt het in een persbericht op de eigen site.

De Groningse drukker en uitgever meldde afgelopen week al in een interne e-mail aan het personeel dat door de sterk veranderende marktomstandigheden de kosten voor het zelf drukken van de eigen magazines te hoog worden.

Pijper Media zegt dat het uitgeven van de magazines niet in gevaar komt. Het lijkt er alleszins op dat de uitgever meer ziet in digitalisering. Vorig jaar werd het Groningse WeBlog Media overgenomen. 'Met de sterke merken van Pijper Publishing en WeBlog Media, bouwen wij verder aan de (digitale) toekomst', staat in het persbericht.

'Groeiend in internationaal domein'

Pijper Media meldt: 'Binnen ons 50-jarig bestaan hebben wij continue moeten anticiperen op marktveranderingen om de toekomst te kunnen waarborgen. We groeiden van lithograaf door tot drukker, van drukker tot uitgever en zijn daarin de afgelopen jaren, mede door de overname van WeBlog Media, zeer sterk groeiend in het (internationale) digitale domein.

Door de snel veranderende marktomstandigheden in de drukkerijsector en digitalisering binnen de mediasector, hebben wij als Pijper Media besloten onze drukactiviteiten te beëindigen.

Met deze moeilijke beslissing komt een einde aan onze eigen drukkerij, waar wij als familiebedrijf ooit mee begonnen en welke decennia een vaste pijler is geweest.'

Overname magazines

Juist de magazines waren interessant voor Pijper Media. Daarom nam het bedrijf vanaf 2014 diverse publiekstitels in fases over van Sanoma. Nieuwe Revu, Panorama en Playboy werden in 2014 ingelijfd, Grazia in 2015 en onder meer Marie Claire en Beau Monde in 2016. Ook Elegance behoort tot het portfolio, evenals specialinterestbladen over koken, zeilen en golfen. Het familiebedrijf schoof Annelies Pijper naar voren als editor in chief.

Andere drukkers nemen nu de druk van die magazines over. Dat gebeurt al op korte termijn. De ondernemingsraad heeft ingestemd met het stoppen van van de drukactiviteiten.

Directeur Anton Pijper verwijst desgevraagd naar het persbericht. Daarin staat de niet meteen hoopgevende zin: 'Het printproduct is voor ons merkportfolio een vaste waarde, alleen in het totale verdienmodel van Pijper Media is het van ondergeschikt belang. Ons drukwerkpakket wordt ondergebracht bij andere drukkerijen.'

Voor de vijftien betrokken medewerkers wordt een afvloeiingsregeling getroffen.

 

Nieuwe Revu

Pijper Media heeft de laatste jaren flinke bezuinigingen doorgevoerd op de redacties van de verschillende magazines. Vorig jaar nog werd bekend dat het bedrijf Nieuwe Revu als zelfstandige titel wilde staken en samenvoegen met Panorama. Nieuwe Revu bestaat overigens nog steeds zelfstandig. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie