Twee maal goud, tien keer zilver en negentien keer brons. Dat brengt de Esprix oogst dit jaar op 31 winnaars. ruimschoots meer dan vorig jaar, toen de teller op 23 bleef steken en er tot overmaat van ramp in het geheel geen goud werd uitgereikt. Hoewel iedere vergelijking met voorgaande Esprix jaren op voorhand zinloos is - omdat de opzet van de Esprix (voor de tweede keer in twee jaar) op de schop ging - duidt het grote aantal winnaars toch op een kwalitatief hoogstaand dm-jaar.
Al heeft de prijzenregen ongetwijfeld ook te maken met een van de veranderingen in de opzet. Was in voorgaande jaren een nominatie lang niet altijd een prijs, in de nieuwe opzet gaat iedere genomineerde met een Esprix naar huis. Dit verklaart de sterke toename van het aantal bronzen winnaars. In het bureauklassement komen Etecetera en Red Urban naar voren als grote winnaars. De DDB-bureaus gaan ieder naar huis met vijf prijzen, waaronder het goud voor de studieboekencampagne van Bol.com en het zilver voor de bureaucampagne van Etcetera (hoe neem je afscheid van 2009?). Vier van de vijf Esprix zijn het resultaat van campagnes waaraan ze gezamenlijk hebben gewerkt. Daarnaast wint Red Urban op eigen kracht één zilveren Esprix (Pokkie Foetsie van Hi, in samenwerking met FHV BBDO), terwijl Etcetera een bronzen Esprix incasseert voor de Kinderboekenweek campagne.
Het andere goud is voor N=5 en Kong, die met de Stanislav campagne (het Ministerie van Justitie) opnieuw in de prijzen valt. Aangevuld met een bronzen Esprix brengt dat het totaal voor N=5 op twee. Beging There Being There komt sterk voor de dag met twee een zilver en een brons, terwijl TBWA\Neboko.het traditioneel goed doet met drie Esprix (zij het alleen brons). Andere bureaus die meermalen in de prijzen vallen, zijn dit jaar G2, Dawn, Achtung, MTV, Rapp en Doom & Dickson .
Bij de opdrachtgevers is KPN de aanvoerder van de ranglijst van prijswinnaar. Het telecombedrijf is succesvol met dochters Hi (zilver en brons) en Xs4All (zilver). Pon doet het goed dankzij zilver (Pak de Polo) en brons (Yeti campagne), beide van Achtung. Terwijl ook Heineken en Albert Heijn hun reputatie bij de Esprix gestand doen door ieder twee keer het podium te beklimmen. Iets tegenvallend is de oogst voor Unilever, dat dit jaar niet verder komt dan één bronzen Esprix.
Correctie: Unilever wint drie Esprix.
GOUD
Veilig Internetten
Categorie: Not for profit
Opdrachtgever: Rijksoverheid, Ministerie van Justitie
Bureau: N=5, Kong
Bol.com breekt in op routineaankoop studieboeken
Categorie: Retail
Opdrachtgever: bol.com
Bureau: Etcera, Red Urban
ZILVER
OLA Tussendoortjesvergelijker
Categorie: FMCG Food
Opdrachtgever: Unilever Benelux
Bureau: Being There, The Gardeners, Emakina
Pritt Knutselwereld
Categorie: FMCG Non-food
Opdrachtgever: Henkel Nederland
Bureau: G2 Amsterdam, Little Chicken Game Company
Shit Happens
Categorie: not for profit
Opdrachtgever: Stichting Consument en Veiligheid
Bureau: Doom&Dickson, Superheroes
Alex. Wie volgt?
Categorie: Dienstverlening financial
Opdrachtgever: Alex Vermogensbank
Bureau: Dawn
XS4ALL Veiligheid op Internet
Categorie: Dienstverlening Non-financial
Opdrachtgever: XS4ALL Internet
Bureau: Ogilvy Amsterdam
Pokkie Foetsie. Alles Foetsie
Categorie: Dienstverlening Non-financial
Opdrachtgever: Hi
Bureau: FHV BBDO, Red Urban, Winkelman & Van Hessen, X-Ingredient, De Werkvloer, Mindshare
Volkswagen Pak de Polo
Categorie: Duurzame goederen
Opdrachtgever: Pon's Automobielhandel
Bureau: Achtung!
CBA: 100 jaar
Categorie: business to business
Opdrachtgever: Centraal Beheer Achmea
Bureau: Rapp, Virtual Fairground
TNT Post Traffic Card, gericht aan Energie en Telecom branche
Categorie: Small budget
Opdrachtgever: TNT Post
Bureau: Jump! Communicatie
Hoe neem je afscheid van 2009?
Categorie: Small budget
Opdrachtgever: Etcetera
Bureau: Etcetera, Red Urban, Van Wanten Etcetera, Creative Venue, Databay
BRONS
OLA IJstijd
Categorie: FMCG Food
Opdrachtgever: Unilever Nederland
Bureau: MTV Networks
#039;63">Unox. De muts van '63
Categorie: FMCG Food
Opdrachtgever: Unilever Benelux
Bureau
Being There, The Gardeners, Emakina
Jouw Heineken
Categorie: FMCG Food
Opdrachtgever: Heineken
Bureau: Fitzroy, Virtual Affairs, TBWA\Neboko, Kobalt
Amstel Teamlink
Categorie: FMCG Food
Opdrachtgever: Heineken Nederland
Bureau: 2009 Amsterdam, Doom&Dickson, BST Brands
Abracadabra
Categorie: Not for profit
Opdrachtgever: ROC Noord-Holland
Bureau: G2 Amsterdam
Rabobank Wonen Najaar
Categorie: Dienstverlening Financial
Opdrachtgever: Rabobank
Bureau: Rapp
Hi, Internet op je mobiel
Categorie: Dienstverlening Non-Financial
Opdrachtgever: Hi
Bureau
Red Urban, Etcetera
The Dutch Guy
Categorie: Dienstverlening Non-Financial
Opdrachtgever: Imtech
Bureau: de PersoneelZaak
Ontdek de Geheime Formule
Categorie: Dienstverlening Non-Financial
Opdrachtgever: Hoofdbedrijfsschap Ambachten - De Schoonheidsspecialist
Bureau: Nieuw
Maandag
Categorie: Dienstverlening Non-Financial
Opdrachtgever: Maandag
Bureau: Dawn
Introductie Windows 7
Categorie: Dienstverlening Non-Financial
Opdrachtgever: Microsoft
Bureau: Etcetera, Red Urban, Van Wanten Etcetera, Etcetera Live!
Beter Horen. De hoorspecialist
Categori: Retail
Opdrachtgever: Beter Horen
Bureau: N=5
Albert Heijn Sneeuwwitje
Categorie: Retail
Opdrachtgever: Albert Heijn
Bureau: TBWA\Neboko, Neboko\Retail
Albert Heijn Voetbalplaatjes
Categorie: Retail
Opdrachtgever: Albert Heijn
Bureau: TBWA\Neboko, Neboko\Retail, Newslab
Kinderboekenweek 2009
Categorie: Retail
Opdrachtgever: Stichting CPNB
Bureau: Etcetera, Van Wanten Etcetera
KitKat Jesus
Categorie: Small budget
Opdrachtgever: Nestlé
Bureau: Ubachswisbrun/JWT
#039;s Strijd om Watt">Eneco's Strijd om Watt
Categorie: Social responsibility
Opdrachtgever: Eneco
Bureau: bureau Ranja, 3MO
Burendag 2009
Categorie: Social responsibility
Opdrachtgever: Douwe Egberts Nederland
Bureau: Lemz, FHV BBDO
De Yeti. Hij bestaat dus wel...
Categorie: Direct mail
Opdrachtgever: Pon's Automobielhandel
Bureau: Achtung!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!