Solliciteren bij een communicatiebureau? 5 tips + 1 superbelangrijke bonustip

Hoe je wel scoort met je brief

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

[door Hubertien Huurman]

‘Mijn werkervaring sluit perfect aan op de functiebeschrijving’. Die zin komt vaak voorbij in  sollicitatiebrieven die wij als bureau ontvangen. Mijn eerste reactie daarop? 1: Dat bepalen wij wel. 2: Dat zegt niets. Dat klinkt misschien hard, maar de realiteit is: een bureau heeft weinig tijd en krijgt meestal veel reacties op een vacature. Daarom, 5 tips en 1 bonustip over hoe je wél scoort met je sollicitatie.

1. Voorbeeldwerk meesturen? Ga voor de highlights

Ik heb een keer een persoonlijk reisverslag van zestien kantjes ontvangen als voorbeeldwerk. Ongetwijfeld een uniek verhaal maar realiseer je dat ontvangers meer te doen hebben. Cases en voorbeeldwerk kunnen werken, zo lang je het houdt bij de highlights uit je carrière. Maak bijvoorbeeld een top-3 en omschrijf die goed (opdrachtgever, doel, effect).

2. Weet wat werken bij een bureau betekent

Je kunt nog zoveel werkervaring hebben, werken bij een bureau is écht anders dan aan klantzijde. Of werken voor één opdrachtgever. Niet iedereen is geschikt voor de hectiek, dynamiek en eisen van klanten die gewoon zijn in de bureauwereld. Bedenk of dit bij je past of vraag dit eens aan je omgeving.

3. Schrijf doelgroepgericht

Dit moet bekend klinken. Toch vergeet iedereen dit spontaan bij het schrijven van een sollicitatiebrief. Maar juist in de marcomwereld is dit extreem belangrijk. Want wij denken dan: die kan zich niet in de doelgroep verplaatsen en kan dat dus ook niet voor klanten. Kijk even of het bureau waarbij je solliciteert formeel of informeel is. Google degene aan wie je je brief richt. En pas je brief daarop aan.

4. Als je creatief wil doen, doe het dan goed

Persoonlijk heb ik liever een goede motivatie en cv dan een creatieve uitspatting, maar fair enough, die vallen wel vaak op. Maar soms ook in negatieve zin. En dan ben je niet die gave sollicitant maar de kantoorgrap van de dag. Als je iets ‘geks’ wil doen, doe het dan goed.

5. Tell me why!

Waarom wil je bij ons werken. Voor mij bijna het allerbelangrijkste aspect aan een brief maar ik lees het bijna nooit. Bedenk waarom je bij een bureau past of wat je kunt toevoegen. Hiervoor moet je misschien even nadenken (en research doen: bekijk de site, werk, de social accounts, etc.), maar je springt er gegarandeerd uit.

6. De superbelangrijke bonustip

Tot slot een belangrijke tip van mijn collega Coen Huibers: Kom terzake. Als degene die jouw brief doorneemt nog 100 te gaan heeft, dan gaat hij/zij eerst scannen. Ineens zijn die zinnen over ‘’ik zag uw vacature’, ‘het lijkt me een uitdaging’ en ‘ik ben ervaren’ niet zo belangrijk meer. Zorg dat je in die eerste regels meteen raak slaat: dit is waarom ik de juiste kandidaat ben.

s manager en adviseur contentmarketing en PR bij LVB Networks

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie