Transformer Tim Buesing (Reactive): 'Je kunt nu alles maken wat je bedenkt'

Vrijdag vindt de eerste Dutch Digital Day plaats. Spreker en Black Pencil-winnaar Tim Buesing licht alvast een tipje van de sluier op. ‘Als je geen dingen aan het maken bent, praat je er alleen over.'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het thema van de allereerste Dutch Digital Day die vrijdag 27 juni plaatsvindt is The Tranformers. De organisatie wist onder meer Tim Buesing (creative director Reactive) te strikken als spreker. Buesing werkte bij bureaus als BBDO, Publicis, Metadesign en RazorFish en was vorig jaar betrokken bij de productie van The Most Powerful Arm; een via social media petitietekenende robotarm die de ziekte Duchenne Muscular Dystrophy op de (politieke) agenda zette in Australie. Het werk () werd eind mei met een D&AD Black Pencil bekroond.

Wat is nu de meest transformerende kracht in digital?

‘Heel simpel: onze hersenen. Alle productiemiddelen zijn gedemocratiseerd, laag van kosten en bereikbaar. Er zijn virtuele teams, heel veel API’s, flexibele workflows en crowdsourced funding modellen. Zelfs 3D-productie is direct in continue productiemodus van razendsnelle prototypes. De ene dag wordt het bedacht in de achtertuin of op zolder en de volgende dag staat het in de app store, op straat of in online shops, klaar om besteld en verstuurd te worden. Absoluut niets kan ons stoppen en er zijn geen excuses meer waarom je niet creëert wat je bedenkt.’

Jouw beroemdste werk is The Most Powerful Arm, waardoor het denken over de ziekte Duchenne Muscular Dystrophy in Australie compleet veranderde. Wat is de belangrijkste les die je tijdens dit project hebt geleerd?

‘Dat het beste werk voorkomt uit goede relaties door het werken met mensen die je kent, uit snelle teams, uit cutting the bullshit en het werk gewoon doen. Sommige dingen gaan verkeerd en er is nooit genoeg tijd of geld. Er zijn echt heel veel dingen die we beter hadden kunnen doen bij The Most Powerful Arm, maar als je geen dingen aan het maken bent, praat je er alleen over.’

Het is een prachtige demonstratie van hoe creativiteit, technologie en data samen kunnen komen. Heb je praktische tips voor hoe mensen dit kunnen aanpakken?

‘Een heleboel, maar die bewaar ik voor vrijdag. Ik geef de headlines alvast weg: Get Physical, Stir an Emotion, Go Mobile, Set a Goal, Simply the Tech, Build It and They Will Come, Re-use Your Ideas. Dit alles wordt verpakt in een veel groter onderwerp: voetbal! En geloof me: it will make sense. Op een of andere manier.’

Meer informatie over te vinden.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie