‘Verrijkte voeding is reclame-uitvinding’

Kan voeding genezen? Volgens 61 procent van alle Nederlanders wel. Maar verrijkte voeding is volgens ruim een kwart van Nederland 'typisch een uitvinding van de reclamewereld'.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit een opinieonderzoek over voeding dat het tijdschrift GezondheidNieuws liet uitvoeren. Vooral dertigers onderschrijven de stelling dat voeding veel gezonde stoffen bevat en daardoor genezend kan werken (69 procent). Rob Oppedijk, auteur van de bestseller 'Voeding als Medicijn', toont zich in GezondheidNieuws blij verrast over het hoge percentage. 'Het dringt langzaam door dat voeding veel effect heeft op onze gezondheid.' Acht procent van de Nederlanders denkt niet dat voeding genezend kan werken, zij noemen het 'gepraat van kwakzalvers'.

Terwijl er veel waarde wordt gehecht aan de genezende kracht van voeding, worden vraagtekens geplaatst bij voeding die verrijkt is met extra vitaminen of mineralen. Veertig procent noemt het overbodig, 29 procent maakt zich zorgen over de gevolgen op de lange termijn en 27 procent noemt het 'flauwekul, typisch een uitvinding van de reclamewereld'.

Bij het voedingscentrum maakt men zich geen zorgen over de gezondheid. 'Er is een wettelijk kader en toezicht,' vertelt Ineke Volkers in GezondheidNieuws. Wel is het centrum van mening dat er inderdaad vooral marketingprincipes ten grondslag van de verrijkingshype liggen. 'Het is geen liefdadigheidsactie van de industrie. Voor voedingsmiddelen met een toegevoegde waarde kun je de klant meer laten betalen. Wij vinden dat verrijken niet echt nodig is. Als je verantwoord eet, krijg je voldoende vitaminen en mineralen binnen (ANP).'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie