Artsenorganisaties vrezen dat nu meer farmaceutische bedrijven de toevlucht nemen tot 'symptoomreclame', campagnes waarbij niet het merk maar wel het ziektebeeld wordt genoemd.’Het hek is van de dam', zegt Arno Timmermans van het Nederlands Huisartsen Genootschap tegen dagblad Trouw. Het NHG drong eerder bij minister Hoogervorst (volksgezondheid) aan op een verbod op symptoomreclame. De minister liet weten dat hij geen verbod overweegt.
Het openbaar ministerie vond dat Novartis verboden reclame voor een receptgeneesmiddel maakte. Volgens de advocaat-generaal had de campagne van Novartis maar één doel: omzetverhoging. Het OM eiste een boete van bijna een half miljoen euro. De kantonrechter sprak Novartis al vrij, het hof neemt het oordeel van de lagere rechter in grote lijnen over. Volgens het hof bevatten de tv-spotjes algemene informatie over een aandoening. Er werd niet direct of indirect naar een geneesmiddel verwezen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!