98% van de jongeren vertrouwt reclame niet!*

Daar zitten we dan, meer dan honderd marketing & communicatie mensen op het kids & jongerencongres 2013. Te luisteren naar verhalen over hoe en waar we jongeren kunnen bereiken. Prachtige verhalen over Lego, Nike, Coolcat en noem het maar op. Alles over het gedrag van jongeren en alle facts & figures (zie ook kids&jongeren.nl). En vooral hoe we jongeren binnen social media kunnen bereiken. En toch gaat er iets mis…

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Eigen schuld
Alle inspiratie en kennis ten spijt…en toch gaat er iets mis, want 98% van de jongeren vertrouwt reclame niet. Jongeren hebben massaal het vertrouwen in marketing en reclame verloren. En dat is onze eigen schuld. Met al dat geblaat en geblèr en gekonkel, gedraai, gefantaseer, geschreeuw, slechte producten, lelijke verzinsels en noem zo maar op. Het resultaat is dat jongeren ons niet meer geloven, ons niet meer willen zien en horen. Willen we dat veranderen, dan moeten we zelf veranderen.

Wees duidelijk
Jongeren willen zichzelf ontplooien. Ze zijn allemaal anders (ook al lijkt dat soms niet zo). En dat ze allemaal anders zijn, vinden ze heel normaal. Jongeren zijn zo opgegroeid met reclame, dat ze er dwars doorheen kijken en doorheen prikken. Dat werkt dus niet en heeft ook nooit goed gewerkt. Wil je een boodschap overbrengen, ben dan in 1e instantie RELEVANT en duidelijk en eerlijk over wat je wilt overbrengen. Probeer geen manier te bedenken om hun slimheid te omzeilen. En als je terugkijkt: wees eens eerlijk, hoeveel van je jongeren campagnes waren eigenlijk niet zo’n groot succes?

Doe gewoon en normaal. Jongeren zijn gewoon mensen.
Waarom denken wij dat we richting jongeren anders moeten communiceren. Fancy, in hun taal en met een hoop gedoe eromheen? Als je iets tegen jongeren wil vertellen, doe dan gewoon en normaal. Behandel ze als gewone mensen. En zet daarbij ook eens wat traditionele kanalen zoals een brief. Dat heeft veel meer impact. Of durf ook eens wat vaker gewoon met ze te praten.

Houd je echt van jongeren?
Vraag je eens af: houd je echt wel van jongeren? Vind je de doelgroep echt oprecht interessant of eigenlijk niet? Krijg je prettig gevoel in je buik als je over jongeren denkt of praat? Datzelfde geldt voor je merk, houd je van het merk waar je voor werkt? Hoe kunnen jongeren van jouw merk houden als jij niet van jongeren en van je eigen merk houdt?

Imagine…
marketing vanuit liefde voor jongeren
marketing vanuit liefde voor het vak
vanuit de intentie om het voor jongeren leuker te maken of makkelijker
door mooie dingen te maken
of diensten waar zij echt iets aan hebben
die jongeren zo geweldig vinden
dat ze jou en je merk of product in hun leven uitnodigen
zonder dat jij je hoeft op te dringen
of hoeft te liegen
want ze zijn al fan van je
omdat je het vertrouwen waard bent
want je bent eerlijk, open, oprecht en authentiek
en uiteraard geweldig

Hoe kun je jongeren echt raken?
Hoe kun je jongeren echt raken? Ga eens na wat jongeren van jouw product of dienst vinden. Wat zeggen ze over jouw drankje, over jouw bank, over jouw abonnement, over jouw dienst, over jouw communicatie? Daar zit vast een rode draad in, hoor je oordelen? DISRUPT THEM! Durf het aan om die oordelen weg te nemen. Durf je product of dienst te veranderen zodat je jongeren verrast en ze echt helpt.

Co creation = no creation
Co creatie was een tijdje heel hip, wat een top bedrijf was je als je dat deed. Je laat jongeren meedenken. Je legt ze wat voor en ze mogen zeggen wat ze ervan vinden. Heel goed maar… luisteren we echt naar jongeren? In veel gevallen wel. Maar vervolgens gebeurt het maar al te vaak dat een reclamebureau ermee aan de haal gaat en toch weer komt met een creatief concept dat niet aansluit. Als je jongeren echt serieus wilt nemen, maak je ze onderdeel van je creatieve proces. Geef ze echte bevoegdheden om iets moois te maken. Laat jongeren niet participeren maar integreer ze. Met alle rechten, plichten en verantwoordelijkheden. Je kunt uiteraard je eigen klanten betrekken bij de increatie maar als dat lastig is kun je bijvoorbeeld via TEDxYouth jongeren betrekken bij je creatieve proces.

*gebaseerd en grotendeels gejat van het nieuwe boek van Jeroen Boschma en Inez Groen: Love Youth Marketing. Een aanrader! Een must!

Mylene Samuels, SAM strategische marketing kids & jongeren.
06-17 560 380

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie